nieuws

Superlofts

woningbouw Premium 182

Superlofts

Niet iedereen heeft zin in al het gedoe dat collectief particulier opdrachtgeverschap met zich meebrengt. Daarom ontwikkelde Mark Koehler Architects het concept Superlofts. Inmiddels is het vijfde complex met dubbelhoge casco’s in aanbouw. 

Het begon allemaal in de Amsterdamse Houthavens. Toen de woningbouw die de gemeente er voor ogen had door de crisis maar niet van de grond kwam, bedacht Marc Koehler Architects dat het als een halve ontwikkelaar zijn eigen werk zou gaan creëren.

Geïnspireerd door de eerdere bouw van een loft in een oude industrieloods op het KNSM-eiland stortte het jonge bureau zich op de nieuwbouw van lofts. Met Superlofts levert het kale casco’s van grote ruimtes met dubbele verdiepingshoogtes die kopers vervolgens zelf kunnen invullen met entresols, vides, of wat ze ook maar goed dunkt. Een soort kruising tussen zelfbouw en seriematige nieuwbouw. 

Superlofts

Het bleek een gouden greep. In de Houthavens verschenen tot nu toe drie complexen met in totaal zeventig lofts. Eind juli werd aan de overkant van het IJ in Buiksloterham een complex opgeleverd met negentien lofts. Verdeeld over een laagbouwdeel en een iets hogere toren daarachter. In Utrecht staan inmiddels de eerste wanden van een complex met dertig eenheden. Verder zijn er vergevorderde plannen voor Superlofts in Groningen en Delft. Steeds aangepast aan de locatie, de wensen van de deelnemers, en volgens de nieuwste inzichten en ervaringen van MKA en haar bouwpartners. Bij de internet-community die is aangemaakt voor Superlofts hebben zich volgens projectarchitect Martijn van Sluijters inmiddels een paar duizend leden aangesloten. Allemaal potentiële kopers.  

Door de dubbelhoge verdiepingen lenen de Superlofts zich goed voor het inbouwen van entresols. Foto: Isabel Nabuurs

Gedoe

Het geheim van Superlofts is volgens Van Sluijters dat MKA de toekomstige bewoners ongelofelijk veel regelwerk uit handen neemt.“ Niet iedereen heeft zin in al het gedoe dat collectief particulier opdrachtgeverschap onvermijdelijk met zich meebrengt. Over elk bouwdeel, over elke installatie moeten ze het onderling eens worden. En dan moet ook nog eens op tijd de financiering rondkomen, de bouwgrond worden gekocht, een vereniging worden gesticht, enzovoorts. Wij treden niet alleen op als ontwerper, maar stroomlijnen ook dat proces en bemiddelen bij het overleg met (bouw)specialisten wier taal de bewoners vaak niet spreken. We regelen de bouwgarantiesom en gaan zelf pas volledig factureren als de koop gesloten is.”  

Een belangrijk element voor het succes is uiteraard ook de architectuur. Superlofts bestaat uit grote stoere casco’s van beton met ruimten van zo’n 5,5 meter hoogte. De leidingen zijn in schachten op slimme plekken aangebracht en soms is elektra al ingestort in de betonnen wanden en vloeren, als de bewoners op tijd wisten wat ze wilden. Alle appartementen hebben vloerverwarming en de pui bestaat uit isolerend tripleglas in aluminium kozijnen. Maar verder is alles kaal. 

Het levert uiteindelijk een heel gevarieerd ogend complex op laat Van Sluijters zien in Buiksloterham. De kopers van het net opgeleverde complex zijn nog druk bezig met het inbouwen van hun lofts. Sommigen hebben MKA gevraagd het interieurontwerp te verzorgen, anderen namen hun eigen architect mee, weer anderen verzorgen de indeling en inbouw helemaal zelf. Al dan niet in combinatie met een aannemer die ze in de arm hebben genomen.

 Sommige kopers vragen MKA het interieur te ontwerpen, anderen nemen een eigen architect mee. Weer anderen ontwerpen alles zelf, al dan niet in samenspraak met een ingeschakelde aannemer.  

Caravan

De meeste bewoners kiezen voor een entresol. Soms loopt die ver tot de gevel door en telt een paar kamers, soms blijft hij open en komt nog niet tot de helft van de ruimte. Eén stel heeft ervoor gekozen om een complete caravan in de loft te plaatsen die als kinderslaapkamer fungeert. Het tekent zich allemaal af in de gevel, waarvan de bewoners ook nog de indeling konden beïnvloeden. Op de standaard met drie beuken varieerden ze lustig met schuifpuien, kiep-kantelramen of een andere indeling van de stijlen. 

Soms komen de bewoners met oplossingen die volgens Van Sluijters op gespannen voet staan met het Bouwbesluit. De minimale verdiepingshoogte van 2,6 meter wordt bijvoorbeeld niet overal gehaald. Dat hangt ook af van het vloersysteem waarvoor de bewoners kiezen. Maar de gemeente realiseert zich volgens de projectarchitect ook wel dat er wat bijzonders gebeurt en dat het uiteindelijk kwalitatief hoogwaardige woningen oplevert. “Bouw- en Woningtoezicht stelt zich gelukkig flexibel op. Ook daarbij bemiddelen we.” 

Ook van de aannemers, installateurs, leveranciers en adviseurs vraagt de bouw van Superlofts een andere instelling. Ze worden gevraagd actief mee te denken in plaats van elkaar de tent uit te werken en risico’s in de schoenen te schuiven. 

Van Sluijters: “Zelf leren we ook nog steeds. We weten nu dat je niet zo lang mogelijk zoveel mogelijk keuzevrijheid kunt bieden voor alle bewoners. Soms moeten er knopen worden doorgehakt en worden keuzes onherroepelijk. Misschien dat we in de toekomst weer meer flexibiliteit bieden als het lukt de scheiding van casco en inbouw verder door te voeren. Je kunt wel alle leidingen per se willen instorten in de betonnen wanden, maar dat gaat toch nog wel eens fout, net als bij traditionele bouw. Wij denken dat je het ook elegant anders kunt oplossen, al hebben we de ultieme oplossing ook nog niet. Bedrijven met een idee kunnen zich bij ons melden.” 

Stroomlijnen

In Utrecht gaat cascobouwer Vink ook veelal de tussenvloeren voor de kopers verzorgen. Tegen een cascobouwer die al in een complex aan de gang is, terwijl de gevel nog open ligt en er dus gemakkelijke toegang is, kun je volgens de projectarchitect toch nauwelijks concurreren met je eigen aannemer of vloerenbouwer.

Van Sluijters: “Zo stroomlijnen we het proces steeds verder en wordt elk nieuw Superloft-project net weer wat beter dan het vorige.” 



Sociale duurzaamheid

Superlofts worden zo duurzaam mogelijk gebouwd. In Houthavens zijn de lofts energieneutraal door inzet van stadswarmte, veel isolatie, triple glas en veel pv-panelen. In Buiksloterham komt een WKO-installatie, in combinatie met zonneboilers. Daardoor blijft er te weinig ruimte over voor de pv-panelen, zodat er minder stroom wordt opgewekt dan gebruikt. Maar veel stroom hoeft er volgens Van Sluijters ook weer niet naartoe.

“Naast energetische duurzaamheid is er ook nog zoiets als sociale duurzaamheid. Wij steken als architectenbureau veel energie in het creëren van een community. Zodra de complexen klaar zijn, hebben ze breed draagvlak en doen de bewoners veel samen. Stopcontacten voor elektrische auto’s in de garage zijn uiteraard voorzien, maar we moedigen ook het gebruik van deelauto’s aan. Dat loopt straks via een mobiele app voor het complex die nu ontwikkeld wordt.

Met diezelfde applicatie faciliteren we veel meer zaken, zoals gezamenlijke inkoop door bewoners. Die kunnen daarmee bijvoorbeeld voordelig het vlees van een biologische koe van een boer in de buurt kopen. Ook dat levert een grote bijdrage aan duurzaam wonen en leven.” 



 

Reageer op dit artikel