nieuws

Marketingbureau daagt bouwers uit

woningbouw

Marketingbureau daagt bouwers uit

Een bouwmarketingbureau behoort tot de laatste drie overgebleven kandidaten voor de verduurzaming van 40.000 woningen in Enschede. Het bureau wil het werk door franchisenemers laten uitvoeren. Een unieke constructie. Maar de opdracht is dan ook niet alledaags.

Hoe krijg je 15.000 huurders en 25.000 particuliere eigenaren zover dat ze hun huis verduurzamen en zo helpen de CO 2 -uitstoot te verminderen? Die vraag legden woningcorporaties Domijn en De Woonplaats en de gemeente Enschede voor aan 83 marktpartijen. Van drie inschrijvers komt het plan van aanpak in aanmerking voor de eindselectie dit najaar. De kanshebbers zijn KAW, KUUB, Ten Hag Makelaarsgroep, Trebbe en Nijhuis; PFC², Maponomics, Aldus bouwinnovatie en NiCW en De Bouwer & Partners. De eerste twee zijn consortia, de derde is een bouwmarketingbureau uit Weesp.

Laatstgenoemde kandidaat lijkt een vreemde eend in de bijt. Maar de aard van de opdracht maakt de aanwezigheid van een marketingbureau juist zeer verklaarbaar, zegt Jan Salverda, directeur van Domijn en voorzitter van Mio Duurzaamheid, de organisatie waarin de opdrachtgevers zijn verenigd. Salverda: ‘‘Het punt waarop wij de markt hebben uitgedaagd is de const atering dat er geen enkel lok et bestaat dat alle informatie over de verduurzaming van woningen op een rijtje heeft. Bewoners die zich willen laten adviseren geven hun pogingen meestal snel op omdat ze terechtkomen in een doolhof van instellingen en bedrijven. Wij willen een advies- en verkooporganisatie in het leven roepen die als onafhankelijk bemiddelaar vraag en aanbod stimuleert en bij elkaar brengt. Dat is vooral marketing.

Vandaar dat er een marketingbureau bij de laatste drie zit.’’

Voor De Bouwer & Partners is het de eerste zelfstandige deelname aan een inschrijving. Directeur Syto Goslinga: ‘‘Wij weten hoe een aanbesteding werkt; we doen heel vaak mee, maar dan altijd op de achtergrond, als adviseur van andere partijen. Voor deze aanbesteding werden we door het selectiebureau gevraagd op eigen naam in te schrijven.’’

Alle inzenders deden in eerste instantie mee op basis van anonimiteit. Het plan moest overtuigen, niet de naam of de reputatie van de inzender. Pas na de selectie werden de namen van de winnende partijen opgezocht. ‘‘Wij zijn in essentie geselecteerd op vier anonieme A4’tje’’, zegt Goslinga niet zonder trots.

Goslinga schreef een gloedvol betoog waarin hij uiteenzet dat verduurzaming de tijd mee heeft: door de dalende kosten zijn energiebesparende maatregelen eindelijk lonend geworden. Behalve financiële en milieutechnische voordelen, levert verduurzaming bovendien meer comfort en een gezonder binnenklimaat op. ‘‘Het huis wordt financieel, energetisch, bouwtechnisch en functioneel opnieuw op orde gebracht naar de eisen, wensen en mogelijkheden van deze tijd.’’ Dat zijn argumenten waarmee klanten kunnen worden gewonnen, redeneert Goslinga.

Front office

De Bouwer & Partners stelt voor een klantvriendelijk en deskundig front office in te richten met kopers- en huurdersbegeleiders die verstand hebben van de klant en de materie en die deskundig informeren over duurzame technische oplossingen en de financiering daarvan.

Achter dit front office komt een centrale organisatie met know how van marketing, communicatie, sales, bouw- en energietechniek en financiering. Het werk zelf wordt uitbesteed aan franchisenemers. Zij worden middels een puntensysteem ‘’keihard afgerekend op hun vermogen voldoende klanten blij te maken’’. Wie onvoldoende scoort, raakt zijn concessie kwijt, wie goed presteert kan extra werk binnenhalen.

Omdat de eindselectie nog moet plaatsvinden, wil Mio Duurzaamheid geen commentaar geven op afzonderlijke inzendingen. De drie kandidaten hebben inmiddels wel elkaars oplossingen onderling besproken in dialoogsessies.

Die bijeenkomsten verliepen volgens Jan Salverda buitengewoon harmonieus en inspirerend. ‘‘Wij zijn in Enschede volop bezig met vernieuwend opdrachtgeverschap. Centrale gedachte is dat je met vertrouwen veel verder komt dan met wantrouwen. Gezien de goede verstandhouding tussen de drie kandidaten zou het me niets verbazen als de twee afgewezen partijen straks met de winnaar gaan samenwerken.’’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels