nieuws

Zóóó 2010, 2011 het jaar van…

woningbouw Premium

Zóóó 2010…
Stimuleringsgeld woningbouw: Het kabinet heeft in 2010 de bouw van tienduizenden woningen een zetje proberen te geven. 10.000 euro per woning was niet veel, maar stimuleerde partijen wel om snel aan de slag te gaan. In 2011 lijkt het stimuleringsgeld beperkt tot btw-verlaging op renovatie. Een maatregel die bij de meeste bouwers geen extra werk tot gevolg heeft.

Kredietcrisis
De kredietcrisis is een economische crisis geworden. De meeste sectoren klimmen
voorzichtig uit het dal. De bouw nog niet.

Kritiek op banken
Kon je in 2010 nog zeuren op banken dat ze geen krediet meer verleenden, in 2011
moet je constateren dat het vooral het consumenten- en producentenvertrouwen is
dat ontbreekt. Banken verlenen minder nieuwe kredieten, maar houden bouwers bij
het schenden van bankconvenanten langer de hand boven het hoofd. Natuurlijk ook
omdat ze er zelf geen belang bij hebben dat bouwbedrijven in de problemen komen.

Hypotheekrenteaftrek
Heet onderwerp in 2010. Door het kabinet nu even geen issue meer. De woningmarkt
wordt er echter niet beter op.

Flexibele schil
Eufemistische benaming die gebruikt werd bij het ontvolken van
bouwbedrijven. Het pellen van de flexibele schil klinkt een stuk vriendelijker
dan zzp’ers de deur wijzen. In 2010 werd er veel gepeld. In 2011 hebben de
meeste bouwers geen schil van betekenis meer. Als er nog gesneden moet worden,
zijn vaste werknemers aan de beurt.

Deeltijd-WW
Leek een tijdje te helpen. Maar de crisis houdt aan, dus voltijds-WW
(ontslag) wint terrein.

Corporaties bouwkampioen
Bouwkampioenen van de afgelopen jaren. Mogen niet meer alles bouwen van Europa,
en kunnen niet meer alles bouwen omdat er te weinig geld is. Gaan de komende
jaren een toontje lager zingen.

2011 het jaar van…

De markt
De markt moet het zonder de overheid leren doen. Want het geld is op. In de
geest van het nieuwe kabinet moeten ontwikkelaars, beleggers en bouwers het
samen rooien. A blessing in disguise, of een nagel aan de doodskist?

Overnames
In 2010 hebben veel bouwbedrijven het nog vol kunnen houden, maar in 2011 raakt
toch echt de orderbuidel leeg bij de zwakkere broeders. Geen houden meer aan:
bedrijven in nood verkopen hun onderneming voordat het te laat is.

Social media
Bouwers gaan online. Heijmans brengt woningen onder aandacht via Twitter.
Discussiëren over ketensamenwerking doen we op LinkedIn. Een nieuwe generatie
bouwers experimenteert in 2011 verder met social media.

Het nieuwe werken
Heeft de bouw nog nauwelijks bereikt, maar andere sectoren des te meer. Kenners
voorspellen de komst van kleinschalige kantoren die klaar zijn voor het nieuwe
werken.

Ketensamenwerking
Dom als je het niet doet, vindt corporatievoorman Marc Calon. Kan veel geld en
frustratie besparen. Koplopers Com Wonen en Woonwaard krijgen in 2011 steeds
meer volgers.

Duurzaamheid
Niet het commerciële geleuter over duurzaamheid, maar daadwerkelijk aan de gang.
Kantoren, woningen, wijken, steden. Wie niet meedoet, haakt af. Niet omdat de
consument het woord duurzaamheid zo leuk vindt klinken, maar omdat hij zijn knip
in de gaten houdt.

De klant
De klant? Ja, de klant! De wens van de woonconsument wordt nog belangrijker. Hoe
wil hij eigenlijk wonen? En waar? Ontwikkelaars en bouwers gaan in 2011
eindelijk een beetje luisteren.

Reageer op dit artikel