nieuws

Aantrekkelijke containerbouw voor kale stukken binnenstad

woningbouw Premium

Aantrekkelijke containerbouw voor kale stukken binnenstad

Aannemer Jan Snel voert gesprekken met drie gemeenten om kale plekken in te vullen met aantrekkelijke semipermanente woningen. Het veelvuldig vastlopen van binnenstedelijke projecten door de stagnerende vraag naar koopwoningen, biedt de flexibele bouwer uit Montfoort nieuwe kansen.

Semipermanente woningen in de binnensteden? De panden die directeur Harry van
Zandwijk (48) in gedachten heeft, zijn uiterlijk in niets te onderscheiden van
degelijke bouw voor de eeuwigheid. Gebruik wordt gemaakt van een prefab
kooisysteem en betonnen vloeren. Wie baksteen wil, krijgt baksteen. De ontwerpen
voor Hulst, Zwolle en Raamsdonkveer geven een frisse hedendaagse uitstraling.
“De permanente woningen zijn bij ons bedrijf de nieuwste ontwikkeling”, zegt Van
Zandwijk. “Ze komen zo uit de fabriek en zijn bestemd voor de huursector. Door
de crisis is de vraag naar huurwoningen enorm toegenomen. Met drie gemeenten
zijn we in gesprek. We kunnen de woningen bouwen voor eigen rekening en risico.
Of dragen ze over aan de corporaties. Het bouwen in de fabriek is duurzaam en
scheelt 20 procent van de kosten ten opzichte van de reguliere bouw.” Van
Zandwijk springt met zijn bedrijf in nieuwe gaten in de markt, openingen
ontstaan door de crisis. “De mensen die niet willen kopen, gaan liever huren.
Wij investeren veel voor de klanten die graag huren. Het risico is gering. Gaat
het mis? Dan halen we onze gebouwen gewoon weer weg. Dat is het voordeel van
semipermanente huisvesting.”

Bloeiperiode

Dwars tegen de crisis in maakt onderneming Jan Snel een bloeiperiode door. In
2009 werd 105 miljoen euro uit de markt gehaald. Dit jaar stoomt het bedrijf met
435 medewerkers volgens directeur Van Zandwijk af op de 120 miljoen euro. “Je
ziet een verschuiving van de standaardunits naar huisvesting met een permanente
uitstraling”, zegt Harry van Zandwijk. Samen met zijn vrouw Jacqueline Snel
(verantwoordelijk voor de thema’s kwaliteit en organisatie) en Jan Snel junior
(de logistieke man) vormt hij de directie. “Nu al is 50 procent van wat wij
leveren semipermanent. Kunnen verkleuren en verplaatsen, dat is de toekomst.
Zo’n 85 procent van wat wij sleutelklaar neerzetten, wordt na verplaatsing
hergebruikt. Overal zorgen we voor: het grondwerk, de installaties, de
bekabeling. De overspanningen gaan inmiddels tot 30 of 40 meter. Prima toe te
passen in winkelcentra en bij sporthallen. We bereiken hoogtes van 8 meter.” In
het oog springt de verhuurvloot van 12.000 eenheden van het flexsysteem. De
sobere units worden als tijdelijke accommodatie toegepast op bouwplaatsen, als
noodscholen of bij evenementen. Vier lagen hoog zijn ze te zien bij het
Stedelijk Museum in Amsterdam, op olieplatforms en langs skipistes nabij de
Canadese stad Vancouver. Steeds weer vindt Jan Snel nieuwe klanten en
doelgroepen. Voor Gemeentewerken Rotterdam, Mercon Steel te Gorkum en Van Doorn
Packing verrezen stevige kantoren. De gymzaal aan de Goudseweg in Rotterdam, ROC
Mondriaan in Den Haag en het Zonnewiel in Almere herinneren qua beeld en
inrichting slechts weinig aan containerbouw. Voeg bij de ingezette ontwikkeling
de prestaties van de composietendochter uit Lelystad en de modulair
geconstrueerde gebouwen laten zich steeds verrassender inpakken. Holland
Composites Industrials vervaardigde bijzondere gevels voor de school voor de
journalistiek in Zwolle, het Eemsmondgebouw in Delfzijl en het dak van het Rabin
Centre in Tel Aviv. Om slechts enkele voorbeelden te noemen. Aan de montage van
de gevel en het dak van de nieuwe aanbouw aan het Amsterdamse Stedelijk is net
begonnen.

Handel in foerage

Jan Snel startte een halve eeuw geleden zijn onderneming als handel in
foerage. In 1970 zette de transporteur in de Rotterdamse haven voor de eerste
keer een mobiele schaftkeet neer, compleet met raampje. De opmars als
leverancier van tijdelijke huisvesting was daarmee begonnen. Tien jaar later al
overvleugelde de omzet van de wooncontainers de inkomsten van het
transportbedrijf. Sjaak Moens werd overgenomen, Verlaat Bouwsystemen en Van
Rijswijk Transport. Van Nederlands grootste bouwer BAM kwam in de zomer van 2008
– geschrapt als kernactiveit – het honderd medewerkers tellende Fortis Unitbouw
over. Snel was al de grootste afnemer. Strategisch eveneens van groot belang was
het nemen van een meerderheid in Holland Composites Industrial, een van
oorsprong bouwer van luxe jachten die steeds creatiever omspringt met plaat- en
bekledingsmateriaal. De productielocaties van Jan Snel bevinden zich in
Montfoort (goed voor 150 arbeidsplaatsen), Hulst, Raamsdonkveer en Lelystad. Het
geografisch palet is aangevuld met verkoopkantoren in Bornem (België),
Eemshaven, Zuidwolde, Rotterdam en Bemelen. Dagelijks gaan zeventig vrachtwagens
de weg op om units en recyclingmateriaal te vervoeren.

Hotelketen Maasvlakte

Op de Maasvlakte exploiteert Jan Snel samen met dienstverlener ISS het
grootste tijdelijke hotel ter wereld: Hotel at Work. Voor enkele tientjes per
persoon maken 630 werkers aan Maasvlakte II gebruik van de mogelijkheid in het
complex te overnachten. De capaciteit kan, meeademend met de werkzaamheden, in
amper meer dan een handomdraai opgevoerd worden tot 1500 bedden. Het succes van
het hotel op de Maasvlakte smaakt Jan Snel naar meer. Plannen zijn in de maak om
in Nederland een netwerk uit te rollen van circa tien hotels voor goedkope
overnachtingen. Van Zandwijk: “Voor het eerste hotel zijn we concreet in race.
De locatie? Ergens centraal in Nederland. Niet al te ver van Schiphol.”

Reageer op dit artikel