nieuws

Parkeergarage maakt Delft autoluw

woningbouw

Parkeergarage maakt Delft autoluw

De Koepoortgarage in Delft is de laatste van drie parkeergarages rond het centrum. Zij helpen de binnenstad autoluw maken. Na jaren van tegenslag is de Koepoortgarage nu bijna gereed.

SDLqDe oplevering vindt februari volgend jaar plaats. Dat gaan we halen”,
weet Mark Dorrestein zeker. Hij is projectmanager bij Ballast Nedam
Industriebouw uit Capelle aan den IJssel.De bouw van de garage verloopt in
eerste instantie allesbehalve vlekkeloos. In november 2006 laat opdrachtgever
Ceres het werk stilleggen vanwege schade aan woningen naast de dan op halve
diepte uitgegraven bouwput. De gemeente koopt zes beschadigde woningen. In mei
2008 neemt Ballast Nedam het werk over van de inmiddels failliete aannemer
Nijssen Bouw uit ‘s-Hertogenbosch. De damwandkuip en de steunvloer zijn dan al
uitgevoerd. “Wij begonnen met koppensnellen. De groutankers waren nog niet
getrokken. De risico’s van de bouw waren nog niet voorbij”, aldus Dorrestein. Om
extra problemen te voorkomen, haalt de aannemer de groutankers niet weg, maar
slijpt deze af. De stalen damwanden in de garage worden gestraald en gecoat,
oranje op de onderste en blauw op de bovenste verdieping. De garage krijgt 326
openbare en vijftien private parkeerplaatsen en ligt net buiten het centrum,
onder de oprit naar de Koepoortbrug. “Vestia bezat een rijtje woningen naast de
oprit. Die hebben we zeven jaar geleden gesloopt”, zegt Peter Barendse,
ontwikkelingsmanager bij Ceres Projecten in Den Haag. Op het dak van de
parkeergarage staan vijftien nieuwe stadswoningen.

Lambdaliggers

De garage is toegankelijk vanaf de oprit. Elke auto rijdt eerst naar de
onderste verdieping en vandaar naar de bovenste verdieping of de uitgang.
Dorrestein noemt deze ronde constructie een ‘wokkel’. Deze is geheel
traditioneel in stortbeton uitgevoerd. Voor het storten zijn vier stempelramen
gebruikt. “Het project is niet geschikt voor prefab betonnen elementen. Dan
zouden we te veel natte knopen moeten maken”, aldus Dorrestein. “Het
detailniveau van de woningen is hoger”, licht Dorrestein toe. “De werktijden
zijn beperkt, want we bouwen middenin een woonwijk. Het dak van de parkeergarage
is nu onze opslagruimte. De onderste vloer is gestort, de vloer erboven bestaat
uit kanaalplaten met een druklaag en het dak is van lambda-liggers.” Dat zijn
railvormige voorgespannen liggers met een 100 millimeter dikke onderflens,
geproduceerd door Betonson in Son.

Warmtebron

Ballast Nedam werkt ook de toeritten naar de oprit af, ter weerszijden van de
Delftse Schie. De beschadigde woningen worden hersteld en door de gemeente in de
loop van 2010 verkocht. Ceres Projecten verkoopt de vijftien woningen op het dak
van de garage. Ze krijgen warmte van 180 meter diepe bronnen, pijpen van rond 16
centimeter die een verticaal gebied met een omtrek van zo’n 2 meter benutten.
Lang geleden werden koeien van stadsboerderijen over de Koepoortbrug naar de
weilanden gebracht. Om de Markt in het centrum beter bereikbaar te maken, is de
brug in 1936 verplaatst en herbouwd aan het eind van de gedempte Nieuwe
Langedijk. De bouw van de Koepoortgarage heeft het omgekeerde doel; bezoekers
zetten hun auto in de garage en lopen verder naar het centrum.

Projectgegevens

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels