nieuws

Geduld Almere flink op de proef gesteld

woningbouw

Geduld Almere flink op de proef gesteld

In afwachting van het Rijksbesluit discussiëren bewoners van Amsterdam en Almere over de geplande gebiedsontwikkelingen. Een herhaling van zetten?

De wensen en tegenstellingen zijn na jaren praten wel bekend in Almere. De
uitbreiding van de stad met 60.000 woningen, de ecologische verbetering van het
Markermeer en het IJmeer en de openbaarvervoersverbinding met Amsterdam.
Iedereen heeft er een mening over. Het Rijksbesluit moet de doorslag geven, maar
het geduld wordt flink op de proef gesteld. De RAAM-brief (Rijksbesluit
Amsterdam Almere Markermeer) over wie wat en wanneer betaalt, verschijnt toch
niet op 16 oktober maar is verschoven naar 16 november. Onder leiding van
oud-minister Cees Veerman konden belangengroepen en bewoners afgelopen maandag
in discussie met de besluitvormers over de schaalsprong van Almere, het
Markermeer, het IJmeer en de openbaarvervoersverbinding met Amsterdam.

Waterwoningen

Het hete hangijzer van de discussie was de buitendijkse ambitie van Almere.
Bouwen in de polder is voor Almere minder sexy dan waterwoningen in het meer.
Een nieuw eiland in het Markermeer stuit echter op veel verzet van
belangengroeperingen. Wethouder Adri Duijvenstein (Almere, Ruimtelijke Ordening)
wijst naar het gebrekkige succes van de Vinex-locaties bij Den Haag en Utrecht.
“We willen economisch een interessante investeringslocatie zijn. Alleen maar
woningen tegen een stad aanplakken maakt van Almere geen dynamische stad.” Ook
de plannen om binnendijks aan water te bouwen serveert hij af. “Dan moet je de
huidige dijken doorbreken en veel extra dijken in de polder bouwen. Pure
kapitaalvernietiging.” Adriaan Geuze, landschapsarchitect, kijkt er anders
tegenaan. “De discussie draait nu vooral om binnendijks of buitendijks bouwen.
Maar de kwaliteit lijkt mij belangrijker. Het scheelt nogal of Almere
binnendijks een stedelijke horizon zoals Vlissingen of Breskens realiseert, daar
ben je echt niet blij mee. Als Almere buitendijks een sfeervol stadje zoals
Hoorn realiseert, is het een heel ander verhaal.” “Over de basis lijken we het
eens te zijn. De bouwopgave van Almere, de verbinding met Amsterdam en de
verbetering van de ecologie”, constateerde Veerman aan het eind van de avond.
“Maar over de uitvoering moet nog gepraat worden.” Ook Maarten van Poelgeest,
wethouder in Amsterdam (GroenLinks, Ruimtelijke Ordening) leek tevreden. “De
meeste standpunten waren al wel bekend, maar nieuw is dat we het op grote lijnen
eens lijken te zijn. Dat was eerder nog niet zo duidelijk.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels