blog

Op zoek naar personeel dat er niet is

woningbouw 686

Op zoek naar personeel dat er niet is

Als er morgen tien goede bouwvakkers op de stoep zouden staan, dan zou ik ze alle tien aannemen. Maar ze zijn er niet. En dus doen we ook geen moeite om ze te vinden. Waarom zou je op zoek gaan naar mensen die er niet zijn? Gelukkig zijn we in de crisis altijd een opleidingsbedrijf geweest en plukken we daar nu de vruchten van. Dan rest er nog één uitdaging: hoe houden we onze jongens aan boord?

In de kranten, op sociale media, in verschillende (reclame)blaadjes, op het prikbord bij Albert Heijn: je ziet overal personeelsadvertenties verschijnen. ‘Ervaren timmerman gezocht.’ ‘Gezocht: vakkundige metselaar met ervaring.’ ‘Ben jij de werkvoorbereider die we zoeken?’ Veel bedrijven zijn hopeloos op zoek naar personeel. Wij niet.

Anticyclisch

Anticyclisch denken, ik heb er al eens eerder over geschreven. En op dit soort momenten ben ik altijd blij dat we dat principe als bedrijf onder de knie hebben. Anticyclisch denken betekent dat je doet wat als niet logisch wordt ervaren door de markt. Dus: in slechte tijden investeren in personeel (hebben we gedaan), in slechte tijden investeren in materieel (hebben we gedaan), in slechte tijden investeren in je eigen kantoor (hebben we niet gedaan) en ga zo maar door.

Dat we nu geen energie steken in het vinden van personeel vinden veel mensen raar. ‘Jullie hebben toch een bouwstop aangekondigd, omdat jullie werk genoeg hebben? Waarom zou je dan geen extra personeel aannemen, zodat je de kansen die er nu zijn in de markt op kunt rapen?’ Ik vind zo’n opmerking duiden op gulzigheid. Het is toch een keer goed? Het is fijn dat het werk voor het oprapen ligt, maar dat betekent toch niet dat we moeten pakken wat we pakken kunnen?

Op zoek naar balans

Als bedrijf heb je belang bij balans tussen vraag en aanbod. Meer aanbod dan vraag (in tijden van crisis) is heel vervelend, want het kost geld om jongens en materiaal dan in goede conditie te houden. Maar meer vraag dan aanbod is ook heel vervelend. Op die momenten moet je klanten teleurstellen en wordt er van alle kanten aan je personeel getrokken.

In feite komt het hier op neer: wil je bewijzen dat je de grootste aannemer van de regio kan worden? Of ben je tevreden met de mensen die je hebt en de klanten die zich bij je melden (omdat je blij wordt van het werk dat zij voor je hebben)? Wij kiezen nadrukkelijk voor dat laatste. We zijn op zoek naar balans. Waarschijnlijk snijden we onszelf gierend in de vingers als we nu als een gek op zoek gaan naar personeel (voor de hoofdprijs). Wat doe je met die jongens als de gekte straks weer voorbij is? Dat de volgende dip over een paar jaar voor de deur staat is een zekerheidje.

Trouw blijven

Het enige wat wij hopen is dat de jongens die we in de crisis hebben opgeleid (en altijd van werk hebben voorzien) ons trouw blijven. Dat doen we door in ze te blijven investeren. Bijvoorbeeld door de werkdruk te verlagen en door een mooie reis naar Slovenië (we gaan in januari) te organiseren. Als het weer wat minder gaat, zullen we ons vervolgens weer inspannen om de beste mensen uit de markt te plukken.

Noem het tegendraads, maar volgens mij is anticyclisch denken het beste wat je kan doen.


Gonard Mensink, directeur Mensink Bouwbedrijf

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels