blog

Op naar 100 procent participatie

woningbouw 6

Op naar 100 procent participatie

Op iedere bewonersavond waar ik kom, zien mijn toehoorders er veelal hetzelfde uit: blank en met wit haar. Dat vind ik een probleem.

Niet het feit dat zij komen, maar het feit dat ik alle andere doelgroepen mis. Waar zijn de jongeren, gezinnen met kinderen en allochtonen op de bewonersavonden? De waarde van participatie zou veel hoger zijn, als zij wel aanwezig waren.

Onbegrip

Participatietrajecten zijn lastig. Het lijkt soms alsof bewoners vooral worden betrokken omdat het moet. Het wordt een onzekerheid die je aan een project toevoegt. Maar ik vind het heel belangrijk. Niet alleen omdat het verplicht is in de nieuwe omgevingswet, maar vooral omdat bewoners de toekomstige gebruikers zijn. Praktisch probleem daarbij is dat de meeste bewoners niet opgeleid zijn om ontwerptekeningen te doorgronden. Dat kun je niemand kwalijk nemen, maar het leidt wel tot een hoop onbegrip. De informatie moet dus anders aangeboden worden.

Detailniveau

Dat kan met virtual reality. Door de bestaande en toekomstige situatie in 3D te simuleren kun je bij bewoners een Google Cardboard opzetten en ze door de toekomstige omgeving laten wandelen. Ik ben nu twee keer betrokken geweest bij een project waarbij dit gedaan is en heb ervaren dat het meer begrip en inhoudelijk commentaar oplevert. Het detailniveau van het gesprek is groter. Dat is goed, want juist in de details zitten de zaken die voor bewoners belangrijk zijn: de schaduwwerking van bomen, locatie van ondergrondse containers en veilige oversteekplaatsen.

Hoe bereik je iedereen?

In deze manier van presenteren zie ik een meerwaarde voor alle partijen. Dan blijft het probleem: bereik je echt iedereen? Daarom werken we aan de vervolgstap: het opzetten van een online platform waarmee mensen thuis ook virtueel door hun omgeving kunnen lopen.

We schatten daarmee tien keer zoveel mensen te bereiken dan we nu doen met een gemiddelde bewonersavond. Doelgroepen als jongeren of gezinnen met kinderen kunnen zo de plannen bekijken wanneer het hen uitkomt. We bieden ruimte om online te reageren op de plannen. En zo brengen we de participatie hopelijk steeds een stukje meer richting 100 procent.



Wim van den Berg is hoofd Witteveen+Bos-kantoor Breda.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels