artikel

‘Bij samenbouwen op vrijdag kroketten’

woningbouw 5

‘Bij samenbouwen op vrijdag kroketten’

De tijd van productiedenken in de bouw is voorbij. Maar wordt het de klant ook zoveel mogelijk naar de zin gemaakt? Op die vraag zocht de bouwwereld een antwoord tijdens het door Cobouw georganiseerde congres ‘Klantgericht bouwen, hoe dan?’.

Dat het congres plaatsvond in Almere was geen toeval. De stad transformeerde zich van een productiegedreven bouwplaats tot een plaats waar de gebruiker alle ruimte krijgt. Van het zelfbouwmekka in het Homeruskwartier tot de door Amvest ontwikkelde duinvilla’s en dorpswijk Nobelhorst, waar particulier opdrachtgeverschap en sociale bouw worden gecombineerd in een niet-stedelijke woonvorm.

Pre-crisis mores

Volgens wethouder Tjeerd Herrema (lees hier ons interview over de komende opgave in Almere) is betrekken van mensen bij hun woonhuis en -omgeving een van de principes. Hij ziet graag dat de bouw hetzelfde doet, zeker nu de grote opgave vraagt om snelle oplossingen. “Stap niet terug in de pre-crisis mores van de aanbiedersmarkt,” waarschuwt hij.

Maar bouwers moeten vooral naar de klant luisteren omdat de klant dat wil, betoogt Ellen van Acht van KUUB, de stichting die particulieren begeleidt bij het opdrachtgeverschap. “Met de klant bouwen betekent een betere organisatie, een mooier resultaat en meer kwaliteit. Bovendien is het veel leuker. Bij samenbouwprojecten zijn er op vrijdagmiddag kroketten en is er veel meer contact met de gebruikers.” Een bouwer moet grip krijgen en houden op de klant: “De bouwwereld heeft de neiging de opdrachtgever lastig te vallen met haar eigen proces, maar je moet je juist vooraf afvragen waar in het bouwproces momenten van stress optreden, en je daarop voorbereiden.”

Confectie

Projectontwikkelaars Jaap Zwart van Timpaan en Edward van Dongen van ERA Contour betrekken de klant heel vroeg bij de bouw en communiceren gedurende het proces over de voortgang. Zwart vergeleek het met kleding. “Het blijft confectie, maar aanpassen kan.” 

In de bouw is communicatie een sluitpost

Architect Reimar von Meding gaat verder. Volgens hem is een woning vooral een product, maar mist de bouw de reclamecapaciteiten van de retail. “Retailers verkopen geen schoenen waarbij ze zeggen ‘we garanderen dat deze schoen op maximaal drie punten niet goed functioneert.’”

Von Meding: “Laten we eerlijk zijn: in de bouw is communicatie een sluitpost. We richten ons alleen op de vraag en de verkoop van het product. Als het af is, is het proces klaar. Maar bij andere producten wordt aan nazorg gedaan en gevraagd om input en ideeën. Zo ontstaat een klantrelatie, die nadien weer kan leiden tot afname van een nieuw product.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels