artikel

Bouwen met je klant deel 2: productontwikkeling

woningbouw 9

Bouwen met je klant deel 2: productontwikkeling

Wat is een consumentenproduct? Een product kun je kopen. Je betaald, en je hebt het. Je hoeft het je maar beperkt te laten uitleggen, hoe het eruit gaat zien en wat het doet. Je ziet het immers voor je liggen in de winkel, je kunt het aanraken en meestal uitproberen.

Als het niet bevalt, breng je het terug. En als het een goed product is, word je er zo door verleid, dat je er zelfs tegen beter weten in meer geld voor uitgeeft dan je eigenlijk ter beschikking hebt.

Het bovenstaande maakt duidelijk hoe ver de bouw af staat van de ontwikkeling van relevante consumentenproducten. Zo’n beetje alles is het letterlijke tegendeel van hoe je woningen koopt. Hoe kan deze kloof met consumentgericht bouwen gedicht worden? Om te beginnen is het belangrijk om de juiste vergelijkingen te maken. Wonen, verduurzamen en transformeren gaat snel over bedragen vanaf tienduizenden tot tonnen euro’s.

Andersoortig woonaanbod? 

De grootste consumentenproducten zijn auto’s. Die worden steeds kleiner want wij realiseren ons als consument: een auto is eigenlijk veel te duur. Zeker in relatie tot de toenemende verstedelijking. Daarom ontstaan bij de auto ook andere modellen, die gaan over beschikbaarheid en aanwenden naar gebruik. Kan voor wonen ook een structureel andersoortig aanbod gerealiseerd moet worden? Een businesscase, waar je niet verdient aan de afzet van vastgoed, maar het gebruik ervan. Als het lukt om dit te ontwikkelen, heeft de huidige vastgoedsector (die eigenlijk een schuldensector is) een gigantisch probleem. Maar goed, wij laten onze keukenmessen ook niet meer door de lokale smid maken en onze schoenen niet bij de schoenmaker. Dus is het werkelijk een probleem om zo te denken?

 

Er is geen renovatiebedrijf voor iPads

Consumentenproducten voor wonen nemen op nog een ander vlak een bijzondere positie in: het zal vanaf nu voor maximaal twintig procent over nieuwbouw gaan en tachtig procent over renovatie en aanpassing. Er is geen ander consumentenproduct wat dat kan. Er is geen renovatiebedrijf voor iPads. Je kunt geen upgrade voor je Louis-Vuitton-tas kopen. Stel je voor dat je met de bouw modellen ontwikkelt, die weer terugslaan op de consumentenmarkt. Wat een waanzinnige volgende stap in de evolutie van onze welvaart zou dat wel niet zijn! Allemaal op gang gebracht doordat de bouw het is gaan voordoen.

Virtuele realiteit

En dan hebben wij nog het dilemma van het kopen van een product dat er nog niet is. Een huis of renovatieproduct zet je nooit letterlijk ‘in de winkel’. Maar ook hier moeten wij niet twijfelen. Wist u, dat de meeste consumentenproducten helemaal niet bestaan voordat u ze koopt? Of voordat de producent op zijn minst veel zicht op afzet heeft? Wie denkt dat Ikea meubels produceert en studio’s afhuurt om ze geënsceneerd te laten fotograferen heeft het mis. De beroemde Ikea-catalogus is bijna volledig computer gegenereerd. Het opvoeren van een virtuele realiteit, en erin geloven dat je die hard kan maken, is een van de sleutels voor een consumentgerichte bouw.

Reasons to use

En ja, het is een dooddoener, maar toch: ‘producten’ (of concepten) in de bouw worden ontwikkeld vanuit een ‘reason to buy’:  wij weten wat technisch nodig is en ‘smeren’ het dan zo goed en kwaad de consument aan. Sommigen doen dat beter (mooier verpakt) dan de ander. Maar wat je eigenlijk moet doen is als zichzelf respecterende producent producten ontwikkelen vanuit ‘reasons to use’. Een switch die iedere marketeer van consumentenproducten je prima kan uitleggen.

Plooien naar eisen perfecte product

 Dat begint ermee dat je bereid bent je huidige producten in de prullenbak te gooien. Die zijn daarvoor namelijk niets waard. Een deel van de technische oplossingen die je bedacht hebt misschien wel. Maar die zul je moeten plooien naar de eisen van het perfecte product. Een auto is ook geen optelsom van wielen, motor en tank. Nee, die onderdelen zijn ontwikkeld om in een mooie auto te passen.



Reimar von Meding is een van de keynote sprekers op ons congres Klantgericht bouwen, hoe dan? op 4 april in Almere. In een kort drieluik in de aanloop naar dit congres deelt hij een aantal inzichten over de veranderingen voor de bouw naar een product- en klantgeörienteerde business.

Cobouw organiseert samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en de gemeente Almere een dag vol inspirerende sprekers en praktische workshops naar aanleiding van de voorgestelde wet voor de Kwaliteitsborging bouw. De positie van de consument wordt sterker en bouwbedrijven moeten meer prestaties garanderen. En hoe bouw je in hemelsnaam ‘samen met de klant’? Dit hoort u in de schouwburg van Almere op 4 april, meld u hier aan



 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels