artikel

Wonen als consumentenproduct

woningbouw

Wonen als consumentenproduct

De hitte van de crisis heeft een ijsberg losgesmolten die de Titanic-woningbouw doet zinken. Die ijsberg bestaat uit de wil van mensen niet langer ‘in de zeik genomen te worden bij woningaankoop’. Van het gevoel niet te weten wat je voor welke prijs hebt gekocht. Dat je iets ongelofelijk duurs koopt, en je op het einde hoort dat het “deze keer gelukt is dat slechts 10 onderdelen het niet doen.”

Van de politieke lobby die beweert dat het bouwen van woningen volgens principes van 100 jaar geleden een belangrijke motor voor de economie is. Zij zien niet dat er een speedboat aankomt met de bewoner aan het stuur, deze wordt aangedreven door ideeën en slimme bedrijven. En de boot vervoert wonen als een echt consumentenproduct.

Wie dit nog niet doorheeft, levert over 5 jaar geen woningen meer op. De alternatieven zijn namelijk simpelweg financieel en kwalitatief veel te aantrekkelijk. Om hierin mee te kunnen, moet je met technisch vernieuwende oplossingen komen. Maar wat je vooral moet kunnen, is je productieproces rondom klantwaardes opbouwen. Vooralsnog is de gangbare volgorde in de bouw: eerst de oplossing, dan de klant. Óf het slaat hélémaal de andere kant op: eerst de klant, en exact dat maken wat die vraagt. Beide processen lopen vroeger of later vast.

Geloof je erin dat wonen een voor iedereen bereikbaar consumentenproduct wordt? Dat iedere bewoner zijn eigen keuze en afweging kan maken door een aankoopbesluit? Dan heb je geen reddingsvest, maar moet je het aandurven dat het succes pas bij de kassa ontstaat. Dan stuur je op kwaliteit, service en duurzame betaalbaarheid tot je erbij neervalt. Dan is het je verantwoordelijkheid om dit voor elkaar te krijgen zonder mensen ermee lastig te vallen en toch een langdurige relatie met je klant aan te gaan. En dan is ‘de bewoner centraal’ niet meer het containerbegrip dat het nu nog is, maar komen we containerschepen te kort om al die nieuwe woonproducten aan te slepen, die mensen willen hebben!

 

Reimar von Meding, architect, directielid en partner van KAW te Rotterdam, founding partner van Reimarkt. Reageer via Twitter op @ReimarvonMeding of via #Cobouw.  

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels