artikel

Woning kopen voelt goed

woningbouw Premium

Woning kopen voelt goed

In Nederland zijn we meesters in het zuinig omgaan met onze duurverdiende centjes. Sober en doelmatig en voorzichtig met uitgeven. De economie hapert, hand op de knip.

Een nieuwe woning kopen? Laten we die koopemotie nog maar even flink onderdrukken. Inmiddels hebben we door vijf jaren van crisis miljarden gespaard. Als appeltje voor de dorst, voor als we toch onze baan verliezen of gewoon voor de zekerheid.

Maar laten we met z’n allen nu eens in het nu gaan leven. Dan zien we dat de rente historisch laag is. En we zien dat de bestaande woningvoorraad flink in prijs is gedaald en dat de woningmarkt daarmee weer met beide benen op de grond staat. Maar we zien dan ook dat gemeenten zijn begonnen met het verlagen van de grondprijzen en dat nieuwbouwwoningen tegen extreem scherpe prijzen worden aangeboden. Kortom, de markt lijkt op een bijzonder punt te zijn beland. Een woning kopen wordt weer een goede belegging. Nu moeten de financiers nog om! Men kijkt dan naar de banken, maar we vergeten de miljarden in de andere potjes, de spaarpotjes, de pensioenpotjes, de appeltjes voor de dorst en de papa’s-mama’s enz.

De ratio bepaalt echter maar een deel van het koopgedrag. Nu dat deel weer wat uit de kramp komt moeten wij ons als vakgenoten meer richten op het onderbewustzijn van de consument. Hoe en met wat voor producten kunnen wij dat onderbewustzijn wakker schudden om tot aanschaf over te gaan? Een huis kopen is immers leuk. Het is aan ons om dat psychologische proces beter te begrijpen en te benutten. Grote merken als Nike, BMW, Apple en IKEA doen feitelijk niet anders. Wellicht voelt de wetenschappelijke wereld zich geroepen hier nader onderzoek naar te doen. En wie weet, kan het vinden van gedragseconomische antwoorden ook andere vormen van beleid mogelijk maken. Prikkel het gevoel van de consument. De tijd is (bijna) rijp!

Bart Hendriks, algemeen directeur Hendriks Coppelmans Bouwgroep

Reageer op dit artikel