nieuws

Van Wijnen versterkt instabiele ijshockeyhal Thialf met stalen constructiedelen

utiliteitsbouw Premium 1183

Van Wijnen versterkt instabiele ijshockeyhal Thialf met stalen constructiedelen
De ijshockeyhal van Thialf wordt onderworpen aan een ballastproef. Met behulp van een telescoopkraan en betonblokken wordt de achtergevel in tien stappen van honderd kilo belast. Ingeneursbureau MUG is er onder andere bij betrokken. Het ijsstadion werd in zeven haasten gesloten vanwege mogelijke bouwgebreken.

Met een reeks van bouwkundige maatregelen moet de ijshockeyhal van Thialf in Heerenveen uiterlijk 1 februari 2019 weer klaar zijn voor gebruik. Van Wijnen Noord gaat noodgewongen op de ijsvloer aan het werk. De krappe periode laat niet toe dat de ijsmachines worden uitgezet.

Overleg tussen de gemeente Heerenveen als eigenaresse, de gebruikers en de bouwkundig betrokken partijen heeft geleid tot de ultrakorte bouwperiode. De staalleverancier en bouwers werken tijdens de kerstvakantie gewoon door.

De maatregelen die de constructeurs van atbWassenaar in Groningen hebben uitgedacht, zijn in de praktijk haalbaar , aldus de verwachtingen tijdens een persconferentie vrijdag in ijsstadion Thialf in Heerenveen. De benodigde stalen constructiedelen kunnen ook vlot worden geproduceerd.

Tijdens zijn onderzoek constateerde directeur Geert van Oost van atbWassenaar dat alleen in het midden van de ijshockeyhal een windverband aan de oostelijke zijgevel was bevestigd. “We konden verder geen zichtbare maatregelen vinden.”

Totdat ze in 2004 werden verwijderd, zorgden houten dakplaten voor de stijfheid van de constructie. De nieuw aangebrachte stalen geperforeerde dakplaten, die op de gordingen zijn gemonteerd, vergroten de stabiliteit niet. Ze zijn daar niet op gemaakt.

‘Het dak vervormt vele malen meer dan mag’

Tijdens de trekproef sloegen de meters bij een horizontale belasting van 600 kg bijna 30 mm uit. “De door ons zelf gestelde bovengrens van 10 mm hadden we bij een belasting van 200 kg al bereikt. We vermoeden dat er speling in de lassen van de gordingen optreedt.” Met die uitkomst twijfelden de constructeurs “ernstig” aan de veiligheid voor de gebruikers. “Het dak vervormt vele malen meer dan mag”.

De maatregelen die in de hal van 50 bij 80 meter worden genomen, zijn relatief robuust. Drie gelamineerde spanten aan de beide kopse kanten van de buitengevels worden verstevigd. In de beide velden aan elke kant worden stalen drukkers gelegd, die de krachten van de buitengevels doorvoeren. Tussen de drukkers komen stalen kruisverbanden. Daarmee wordt een maximale sneeuwbelasting verkregen, die groter is dan de berekende windbelasting op de noordelijke kopgevel.

Wie opdraait voor de kosten, wordt later bezien

De kosten voor het veilig maken van de ijshockeyhal van Thialf loopt in de tonnen, schat burgemeester Tjeerd van der Zwan van Heerenveen. Een precieze calculatie wordt nog gemaakt. Het is nog onbekend welke partijen voor de kosten opdraaien. “We willen eerst de hal in orde en zien dan wel verder.”

Reageer op dit artikel