nieuws

Strukton en Unica onderhouden 8 jaar Inktpot en nog 18 ProRail-panden

utiliteitsbouw Premium 869

Strukton en Unica onderhouden 8 jaar Inktpot en nog 18 ProRail-panden

Het onderhoud van de monumentale Inktpot komt in handen van Strukton en Unica. ProRail besteedt in een keer voor 8 jaar alle onderhoud uit en stapt daarbij over op planmatig en preventief beheer.

Het gaat in totaal om 19 gebouwen, terreinen en installaties in midden en zuid-Nederland, waaronder het hoofdkantoor in Utrecht. Onder de naam ProCUS gaan Strukton en Unica samen met Facilicom planmatig en preventief onderhoud uitvoeren.

Cruciaal, want het gaat veelal om complexe, hoogwaardige en bedrijfskritische installaties waarbij de permanente beschikbaarheid van de installaties cruciaal is voor de continuïteit van de dienstverlening die ProRail biedt. Hoeveel miljoen is gemoeid met het prestatiecontract is niet bekend gemaakt. Rijkswaterstaat stapte al eerder over tot deze manier van onderhoud, maar ProRail gaat nog een stapje verder.

Eerste jaar een upgrade nodig

Unica en Strukton Worksphere gaan gezamenlijk de elektrotechnische, werktuigbouwkundige en bouwkundige onderhoudswerkzaamheden verzorgen, op zowel preventief, correctief als planmatig niveau. Voor het eerste jaar is er een upgrade voorzien om alle installaties op het gewenste niveau te brengen.

Naast de combinatie van Strukton Worksphere en Unica gaat Facilicom het technisch beheer van de ProRail-locaties in Noord-Nederland verzorgen (7 panden). ProRail heeft daarnaast Heyday Facility ingeschakeld om de uitvoering van het beheer op tactisch en operationeel niveau te begeleiden.

Unieke constructie

“Ik heb veel vertrouwen in deze constructie, die voor Facilitaire Zaken van ProRail uniek is. De uitvoering door ProCUS en Facilicom, het beheer door HEYDAY en de uiteindelijke regierol door Facilitaire Zaken van ProRail zorgt voor een bundeling van kennis en krachten en is een goede basis voor deze unieke constructie in de komende acht jaar”, zegt Ap van de Voort, Manager Facilitaire Zaken bij ProRail.

Reageer op dit artikel