nieuws

‘Ander gevelmateriaal geleverd voor Hilton-hotel dan voorgeschreven’

utiliteitsbouw 2801

‘Ander gevelmateriaal geleverd voor Hilton-hotel dan voorgeschreven’

De spectaculaire gebogen ‘wybertjesgevel’ van Hilton Schiphol voldoet niet aan de brandveiligheidseisen en wordt vervangen door massief aluminium. De gevelbouwer heeft niet de gevraagde kwaliteit beplating geleverd, stelt adviseur DGMR.

Vergelijkingen in de pers met de brand in de Grenfell Tower in Londen zijn volstrekt misplaatst, onderstreept DGMR-directeur Johan Koudijs. “Er is niets mis met de brandveiligheid van dit gebouw. Mensen kunnen er veilig verblijven.” Het 42 meter hoge hotel met 433 kamers en 23 vergaderzalen heeft een sprinkler, waardoor een uitslaande brand onmogelijk is. Toch verdwijnen de gebogen dekplaten van vezelcomposiet momenteel in de vuilcontainer. DGMR schreef voorafgaand aan de bouw in 2014 een brandveiligheidsklasse B voor. En daaraan blijken de geleverde panelen niet te voldoen.

Het probleem met de brandveiligheid van de panelen kwam aan het licht toen Schiphol Real Estate het hotel ongeveer een jaar geleden wilde de verkopen. De geïnteresseerde belegger vroeg om een test van de brandklasse. Daar kwamen  de panelen van de buitengevel niet doorheen. Dat was een verrassing, want op andere projecten bleek het materiaal goed te kunnen voldoen. Voor DGMR is er slechts één verklaring mogelijk. Koudijs: “Er is een ander product geleverd dan gespecificeerd.”

Vervanging van panelen dure grap

Vervanging van de naar schatting 5.000 panelen is een dure grap. De bestaande gevel kostte ruim vierhonderd euro per vierkante meter. Het vergt zeker drie maanden werk om de bestaande sandwichpanelen te vervangen door panelen van 3 millimeter dik massief aluminium. Onderzoek moet uitwijzen waar de aansprakelijkheid ligt. Dat ligt mogelijk complexer dan op het eerste gezicht lijkt. Gevelbouwer Rollecate zou de fout gemaakt kunnen hebben, maar composietspecialist Polux was degene die de panelen als onderaannemer vervaardigde. En dat bedrijf is inmiddels failliet.

Schiphol bekostigt nu de vervanging, maar laat uitzoeken op wie ze de strop kan verhalen. Dat onderzoek richt zich onder meer op de vraag of Polux – mogelijk onder tijdsdruk – panelen van inferieure kwaliteit heeft geleverd.  En hoe het mogelijk is dat de gevelaannemer die toch heeft geplaatst.

Achterconstructie wel in orde

Koudijs geeft toe dat bij de brandproeven niet de zogenoemde ‘end use’ van het gevelconcept is getest. Dat is wel gebeurd bij andere, vergelijkbare projecten van Polux. Bij een onjuiste bevestigingsmethode kan de spouw tussen achterconstructie en buitenschil van invloed zijn. “Dat is hier bij de bouw niet uitgezocht. Om onduidelijke redenen is verzuimd om dat te testen”, zegt  Koudijs. “Maar uit de testen ten behoeve van de koper is gebleken dat dit niet de oorzaak is van het niet voldoen aan de vereiste brandklasse.”  De achterconstructie van de Hilton-gevel is wel in orde bevonden en kan blijven zitten.

Een woordvoerder van Schiphol Real Estate laat weten dat de prioriteit op dit moment ligt bij snelle vervanging van de panelen. De luchthaven heeft ook continu videotoezicht van de gevel ingesteld en het evacuatieprotocol aangescherpt. DGMR adviseert de luchthaven bij het onderzoek.

Rollecate was vrijdagmiddag niet bereikbaar voor commentaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels