nieuws

Nog geen duidelijkheid over oorzaak instorten parkeergarage

utiliteitsbouw Premium 1962

Nog geen duidelijkheid over oorzaak instorten parkeergarage

BAM en Luchthaven Eindhoven tasten nog in het duister over de oorzaak van de instorting van de parkeergarage in aanbouw zaterdagavond. Maandag moet er meer duidelijk worden hoe het onderzoek gaat plaatsvinden en wie dat gaat uitvoeren.

Zondag is voor een belangrijk deel besteed aan het beter afzetten van de bouwplaats en het uitbreiden van de veiligheidszone rondom het ingestorte gebouw. Voor zover mogelijk zijn auto’s op de parkeerplaats aan de voet van het gebouw weggehaald, maar 47 auto’s zijn binnen de afzetting achtergebleven. Die kunnen pas worden verwijderd als het gebouw, of wat ervan over is, veilig is verklaard. Sommige van de auto’s zijn getroffen door brokstukken en moeten ook nog door de verzekering worden beoordeeld. Wonder boven wonder raakte er bij de instorting zaterdagavond even na 19.00 uur niemand gewond.

Overdag was er nog gewerkt en was de aannemer bezig geweest met het coaten van de vloeren. De parkeergarage is ontworpen door architectenbureau De Bever uit Eindhoven en bevat behalve 800 parkeerplekken, een busplatform, taxistandplaatsen en een kiss&ride. Ook is er ruimte voor een MacDonalds en andere horeca. In beleidsstukken spreekt Airport Eindhoven consequent over een Multi Purpuse Building P1 in plaats van over een parkeergarage. Het maakt deel uit van een grotere verbouwing en opwaardering van de luchthaven. In juli zou het gebouw in gebruik worden genomen.

Bollenplaatvloeren

De garage is gebouwd met veel prefabbeton. De vloeren bestaan uit bollenplaten, terwijl voor de hellingbanen kanaalplaatvloeren zijn gebruikt.  De gevels zijn hoogwaardig afgewerkt met geperformeerde aluminium platen en accoya hout. Mede door de toepassing van PV-panelen en Led-verlichting moest de garage na oplevering het Breeam Very Good duurzaamheidscertificaat krijgen.

Strakke planning

Vanwege de snelheid werd werkte BAM met twee parallelle bouwstromen en twee torenkranen en een lean-planning. BAM kreeg het werk onder andere gegund omdat het  beloofde de gebouw tien weker eerder op te leveren dan beloofd. De aanneemsom bedroeg ruim 13 miljoen euro.

 

 

Reageer op dit artikel