nieuws

Centrum van kleinere steden wacht ingrijpende transformatie

utiliteitsbouw Premium

Centrum van kleinere steden wacht ingrijpende transformatie

Gemeenten moeten zich snel buigen over de toekomst van hun winkelgebieden. Door het online winkelen staat met name kleinere steden een ingrijpende transformatie van het stadscentrum te wachten.

Dat blijkt uit een rapport van het retailersplatform Shopping Tomorrow. Uit recent onderzoek blijkt dat het aandeel online winkelen ten opzichte van offline winkelen naar verwachting verdubbelt van 19 procent in 2015 naar 38 procent in 2020 (omzet). Naar verwachting zal die trend zich tot 2030 verder doorzetten. Dat heeft grote gevolgen voor de inrichting van de binnensteden. Het betekent dat gemeenten in hun bestemmingsplannen, winkelopeningstijden en parkeerbeleid goed moeten kijken naar de ontwikkeling van het winkelen in de toekomst.

Het rapport schetst vier scenario’s, vari ërend van een toekomst waarin de binnenstad nog steeds dé winkelplek blijft tot een variant waarin het online shoppen dezelfde beleving heeft gekregen als winkelen in het stadshart.

Experience cities

Welke gevolgen die scenario’s hebben voor de ontwikkeling van het stadshart heeft vooral te maken met de rol die een stadhart nu al vervult. In kansrijke steden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag, maar ook in Zwolle, Deventer, Groningen en Eindhoven, kunnen binnensteden hun winkelfunctie vaak wel behouden. Maar er is in heel Nederland maar plek voor circa 25 van dit soort ‘experience cities’. Voor kwetsbare plaatsen waar het nu al slecht gaat (zoals Veenendaal, Oosterhout, Heerlen en Drachten) zijn de vooruitzichten slecht. Die gemeenten moeten zich nu al gaan bezighouden met het transformeren van binnensteden naar woongebieden of zorgcentra, met veel meer groenvoorzieningen en brede straten.

Voor de steden die daartussen zitten (waaronder Zaandam, Dordrecht, Gouda en Zeist) is de uitdaging het grootst: die steden moeten veel beter kijken in welk toekomstscenario hun mogelijkheden liggen en op welke manier de winkelvoorkeuren in hun stad veranderen. In de meeste scenario’s kunnen ze zich beter ontwikkelen tot toeristisch aantrekkelijke steden met een goede bereikbaarheid en een goed aanbod van horeca en cultuur in plaats van tot grote winkelgebieden.

Volgens de opstellers kunnen gemeenten een centrale rol spelen in de transformatie. Op vrijwel elke plaats in de retailketen kunnen ze invloed uitoefenen via beleid en bestemmingsplannen.

Reageer op dit artikel