nieuws

‘Al dat gedonder helpt ons natuurlijk niet’

utiliteitsbouw

‘Al dat gedonder helpt ons natuurlijk niet’

Topman Gerard van de Aast is “ietwat” optimistisch over de financiële vooruitzichten voor zijn Imtech. Nederland, waar een vijfde van de omzet vandaan komt, blijft echter een zorgenkind. “Ik zie het de komende jaren nog niet verbeteren.”

U bent weinig optimistisch over uw Nederlandse activiteiten.

“Ach, we zij op heel veel markten en in heel veel landen actief. Er is er altijd wel één waar het even wat minder gaat. Op dit moment is dat het geval op de gebouwenmarkt in Nederland. Ik zie dat de komende jaren ook niet echt verbeteren. We hebben wel een mooi orderboek, dus het is niet zo dat ik me daar nou enorm veel zorgen over maak.”

En de andere deelmarkten waarin u in Nederland actief bent?

“Alles bij elkaar zijn de vooruitzichten inderdaad niet geweldig. In het westen van het land hebben we nu veel werk, elders is het wat minder.”

Die projecten in uw orderboek. Welke marges horen daarbij?

“We hebben een target afgegeven van 4 tot 6 procent. Dan is het niet logisch als je werk aanneemt onder die marge.”

Is dat momenteel mogelijk in Nederland?

“Zeker wel. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan over wat voor projecten je het hebt. Wij moeten het vooral hebben van werk waarbij we ons kunnen onderscheiden. Projecten waar dat niet mogelijk is, doen we maar even niet. Werk aannemen is het simpelste wat er bestaat. Het heeft helemaal geen zin om werk aan te nemen waar je sowieso niet aan kunt verdienen.”

Is het door de negatieve aandacht die Imtech krijgt moeilijk om projecten aan te nemen?

“Het afgelopen jaar hebben we in Nederland juist meer werk aangenomen. De cijfers spreken voor zich.”

Toch zijn er concurrenten die zeggen dat zij regelmatig werk voor uw neus wegkapen, mede dankzij de negatieve publiciteit die Imtech krijgt.

“Ik neem dat altijd met een korreltje zout. Als het al waar is, dan zou onze orderintake nog beter zijn dan zij al is. Al dat gedonder helpt natuurlijk niet, laten we daar geen doekjes om winden. Maar onze mensen komen vaak al heel lang bij onze klanten over de vloer. Zo’n klant zegt echt niet: ik lees hier iets, laten we maar geen zaken meer doen.”

Zo’n klant moet toch ook aan zijn reputatie denken?

“Uiteraard vragen klanten zich af of ze met een nette club zaken doen. Daarom benaderen we iedereen proactief. We leggen uit wat er gebeurt is en wat we eraan doen. En ja, in Duitsland is nu ook weer wat gedoe. Maar dat gaat niet alleen om Imtech, maar om de hele sector.”

Dat ‘gedoe’ in Duitsland heeft toch ook raakvlakken met de Nederlandse markt? Iets in de Eemshaven…

“Het gaat puur om Imtech Duitsland.”

Ja, maar ín Nederland. Voor de buitenstaander zal dat toch niet veel uitmaken? Imtech is Imtech.

“Klopt. Dat moet je dus ook serieus nemen. We zijn open en transparant en gaan naar klanten toe om het uit te leggen.”

Geen enkele opdrachtgever heeft gezegd: wij hebben een zerotolerancebeleid, jullie liggen eruit?

“Niet dat ik weet. Wij winnen niet elke opdracht. Het zal vast weleens gebeuren dat onze mensen zeggen dat we iets niet gekregen hebben vanwege al dat gedoe. Het is ook een prachtig excuus. Ik trek me er weinig van aan. De orderintake is iets waar wij bovenop zitten. Dat zie je terug in de cijfers. Wat moet ik daar nog aan toevoegen?”

Mist u VolkerWessels wel eens?

“Natuurlijk, het is een prachtig bedrijf.”

Wat mist u dan? De rust?

“Ach, je moet overal hard werken. Kijk, ik kan het verleden niet ongedaan maken. Mijn motivatie is een heel simpele: Ik doe het voor alle stakeholders, maar in het bijzonder voor de 22.000 mensen die bij dit bedrijf werken. Ook zij worden geraakt door al die poppenkast, terwijl ze er niets mee te maken hebben. Voor hen wil ik dit oplossen.’’

Hoe?

‘‘Er is voor Imtech maar één methode om hier bovenop te komen: weer geld gaan verdienen. We zijn druk bezig om dat voor elkaar te krijgen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels