nieuws

BAM Wegen bespaart geld met digitaal bonnenboekje

utiliteitsbouw

BAM Wegen bespaart geld met digitaal bonnenboekje

Machines huren brengt veel administratieve rompslomp met zich mee. Met het bestellen van materieel, bijhouden op welke locatie het zich bevindt en opletten dat de huurtermijn niet wordt overschreden, is het bouwbedrijf veel tijd kwijt. Een overeenkomst met materieelverhuurder Workx bleek de oplossing. Regiodirecteur Marco van Brecht van BAM Wegen en algemeen directeur Marcel van Kesteren van Workx gaan in op de achtergronden van het nieuwe logistieke denken.

BAM Wegen regio West besloot eind 2012 dat het anders – efficiënter en vooral: goedkoper – moest. Dankzij de scherpe logistieke planning en een digitale bestelapplicatie van Workx bespaart de wegenbouwer veel geld op het inhuren van klein materieel. Met een groot aantal vestigingen, na de recente overname door de Franse multinational Loxam gegroeid tot bijna zestig, een klantenbestand van circa 15000 bedrijven en een gemiddelde van tweeduizend transacties per dag, is een gesmeerde planning voor Workx’ dienstverlening essentieel.

‘‘Als ik elke bestelling afzonderlijk zou vervoeren, reed ik per order maximaal tien kilometer, waarna ik terug moest naar het magazijn om de volgende bestelling in te laden. Dat is natuurlijk hopeloos inefficiënt’’, aldus algemeen directeur Marcel van Kesteren. Toch is inefficiency bij bouwtransporten eerder regel dan uitzondering, stelt hij vast. ‘‘Hoe vaak zie je niet dat de ene halflege vrachtwagen na de andere dezelfde bouwplaats oprijdt. Wat planning betreft, heeft de bouw nog een grote slag te maken.’’

Doelmatig

Workx benut de laadruimte zo doelmatig als maar mogelijk is. Per rit bedient één vrachtwagen gewoonlijk zo’n tien klanten. Soms heeft de afdeling logistiek enkele dagen de tijd om een rit in te delen. Vaak moet het schema te elfder ure worden herzien omdat op het laatste moment nog een bestelling is binnengekomen. Daarom duidt Van Kesteren zijn logistieke planners graag aan als ‘’extreme brandweerlieden.’’

Juist op grond van die flexibiliteit koos BAM Wegen regio West bij de aanbesteding van de verhuur van klein materieel voor het bedrijf met landelijke dekking. Het was de wegenbouwer te doen om een contract met één verhuurder die een totale ontzorging kon garanderen, inclusief onmiddellijke assistentie bij technische problemen en directe vervanging van kapot materieel, vertelt regiodirecteur Marco van Brecht. ‘‘Workx bleek dit na aanbesteden volgens best value procurement met zijn landelijke dekking en 24/7 beschikbaarheid waar te kunnen maken.’’

Vaste partner

De reden om een vaste partner voor het klein materieel te contracteren, was geldbesparing, daar windt Van Brecht geen doekjes om. ‘‘Strategisch materieel zoals asfaltmachines hoeven we niet in te huren, dat hebben we zelf. Maar er staan altijd zo’n 250 stuks klein materieel op onze vestigingen. Dat varieert van trilplaten en aggregaten tot boormachines, pompen en generatoren, en is deels eigen en deels ingehuurd bij verschillende bedrijven. Met het vervoeren van dit materieel van het ene werk naar het andere zijn hoge kosten gemoeid. Een groot deel van de gerealiseerde besparing zit dan ook in de logistiek. Wij kunnen het nooit zo goedkoop transporteren als Workx, dat dankzij zijn schaalgrootte voordelig kan opereren.’’

Het ontzorgingscontract met Workx elimineert ook verborgen personeelskosten. De aannemer was voorheen veel tijd kwijt aan het bestellen, registreren, onderhouden, keuren en verplaatsen van het ingehuurde materieel. Daarnaast was de financiële administratie een flinke kostenpost.

‘‘Er waren twee tot drie fte’s fulltime bezig met alles in de gaten te houden. Dat kostte veel geld en leverde niks op’’, aldus Van Brecht. Door al deze beslommeringen over te dragen aan Workx, kon de wegenbouwer in Zuid-Holland in 2013 een kostenreductie van 117.000 euro op zijn klein materieel realiseren. Voor “klein materieel” hoeft de bouwer geen investeringen meer te doen, wat een positief effect heeft op het kapitaalsbeslag. Workx op zijn beurt zag als gevolg van de overeenkomst de leveranties aan BAM Wegen in de regio verdrievoudigen.

Applicatie

Om de overgedragen taken te kunnen uitvoeren, ontwierp Workx een speciale applicatie die door Van Kesteren ‘‘het bonnenboekje van de bouwer in gedigitaliseerde vorm’’ wordt genoemd. ‘‘Je kunt ermee bestellen, zien waar het materieel staat, controleren wat de einddatum van de huur is, enzovoorts. BAM komt niks meer halen in onze magazijnen, alles wordt digitaal besteld en bezorgd. Twee dagen voordat de huur afloopt bellen we de uitvoerder en melden dat we de spullen komen ophalen. BAM heeft tijd om alles klaar te zetten en wij hebben tijd om het transport te plannen.’’ Een van de nevenvoordelen van de applicatie is dat machines niet meer zoekraken. Dat scheelt veel uitzoekwerk en overbodige facturering.

Universeel

Workx ontwierp deze applicatie in overleg met uitvoerders van BAM maar raadpleegde ook andere grote klanten, zoals KWS en Dura Vermeer. Van Kesteren: ‘‘We maken de app universeel, het systeem is niet exclusief voor BAM. Dat is onderdeel van de afspraak.’’ Volgens Van Kesteren toont debouw grote belangstelling. ‘‘Andere partijen willen dit ook. Het is redelijk innovatief. Zelfs Loxam had dit niet draaien.’’

Een gevolg van de nauwe samenwerking met Workx is, dat veel machines op bouwlocaties van BAM een andere dan de vertrouwde oranje-groene kleur hebben. En er zijn al materieelcontainers in gebruik met beide bedrijfsnamen erop. De eigen identiteit lijdt daar niet wezenlijk onder, vindt Marco van Brecht. ‘‘Dit soort slagen moet je soms maken als je het hebt over ketensamenwerking in de bouw.’’

Dit is de vijfde aflevering van een serie artikelen over duurzame bouwlogistiek. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels