nieuws

Betonnen dak showroom A-Point Amsterdam in zijn geheel opgevijzeld

utiliteitsbouw

Als de constructie van een bestaand gebouw kwalitatief goed is, maar het ruimtelijk niet meer voldoet, wordt het vaak toch gesloopt. Dat is niet altijd nodig. Het is ook mogelijk om het dak op te vijzelen en de kolommen en wanden te verhogen. Zo blijft wat goed is behouden en kan een gebouw toch worden vernieuwd.

Architectenbureau Guido Bakker in Veenendaal kreeg de opdracht om de vestiging van autobedrijf A-Point in Amsterdam te vernieuwen. “Het gaat om een betonconstructie in uitstekende staat”, aldus Guido Bakker. “Het dak, inclusief de dakbedekking, kan nog lang mee. Maar de trend is dat showrooms hoger worden dan de werkplaats – dat was in het verleden juist andersom. We hebben wel vaker een dak laten opvijzelen, maar dit is van beton. Het blijkt prima te kunnen.”

Het hele pand wordt vernieuwd, met inbegrip van de bestrating, verlichting en installaties. “Vergeleken met nieuwbouw krijgt de opdrachtgever een pand met ziel en karakter terug. De betonconstructie blijft behouden. Dat vind ik als architect mooi”, aldus Bakker. “Het oorspronkelijke ontwerp was rechthoekig. Tien jaar geleden zijn een afgeschuinde hoek en een uitbreiding toegevoegd. Die hebben we verwijderd. Dat zie je vaak, latere toevoegingen worden als eerste weer weggehaald.” Maar de werkplaats wordt deze keer wel vergroot. “Ook de uitbreiding is vierkant, maar wel van staal.”

Hydraulisch

“De hoogte van de showroom was maar 3,5 meter tot de onderkant van de ongeveer 1 meter hoge betonnen liggers”, zegt Vincent van den Dool, directeur van T.C. van den Dool uit Maasdijk, onderaannemer van bouwbedrijf HBE uit Ede. “We hebben de constructie 2,4 meter omhooggevijzeld. De fundering van het gebouw is hetzelfde gebleven. Maar de constructie is wel herberekend. De kolommen zijn constructief ingeklemd, nieuwe stabiliteitsverbanden zijn niet nodig. We hebben hydraulische vijzels gebruikt, per stuk goed voor 37 ton. Elke vijzel is apart aangestuurd met een elektrische pomp. We hebben gevijzeld in stappen van 25 centimeter. Tijdens het vijzelen hebben we alles visueel nagelopen en zo nodig bijgestuurd. Een hoogteverschil van 20 of 30 millimeter is eigenlijk al te veel. Het dak weegt zo’n 400 ton. We hebben tijdens het vijzelen de stabiliteit gezekerd met stroppen en kettingtakels.”

“De kolommen zijn verlengd met stalen kokers met trekplaten aan alle vier zijden. Het was veel boorwerk, de gaten voor acht ankerstangen door elke kolom. Het in elkaar bouten ging daarna redelijk snel.”

Brandwerend

Volgens Van den Dool worden de kolommen bekleed met brandwerend materiaal. De architect zegt daar niet van op de hoogte te zijn. Maar hij maakt zich wel zorgen over de zichtbare moeren. “Het gaat om het zicht op de auto’s, niet om de kolommen”, aldus Bakker.

Het is niet de eerste keer dat de architect kiest voor het opvijzelen van een dak. “Maar dit is wel de eerste keer een constructie van beton. In verband met de duurzaamheid is het goed om datgene wat kwalitatief in orde is, te behouden. Vijzelen is bijna altijd mogelijk, ook enorme gewichten.”

Van den Dool is ooit begonnen met het verhogen van kassen, aldus Bakker. “Daarna meerdere schuren en een woning. We gaan in Arnhem ook een dak opvijzelen. Het is verstandig om zuinig om te gaan met materialen”, aldus Bakker.

Het dak van de showroom meet 20 bij 48 meter, zo’n 960 vierkante meter. De kolommen hebben een doorsnede van 400 bij 400 millimeter. Ze dragen een last van 50 ton (in de gevel 25 ton). Voor het constructieve rekenwerk heeft Bakker gekozen voor de constructeur van het vijzelbedrijf, Alcomtek uit Maassluis. “Ik vind het belangrijk om een hoofdconstructeur te hebben voor een heel project.”

Projectgegevens

Eigenaar pand: VWPFS (Volkswagen Pon Financial Services)

Gebruiker pand: A-Point, Amsterdam

Architect: Architectenbureau Guido Bakker, Veenendaal

Aannemer: HBE Bedrijfshallen, Ede

Constructeur: Alcomtek, Maassluis

Onderaannemer vijzelen: T.C. van den Dool, Maasdijk

Gevijzelde oppervlakte: 960 vierkante meter

Vijzelhoogte: 2,4 meter

Gewicht van het dak: 400 ton

 

Ontwerp van de vernieuwde vestiging van A-Point Amsterdam. Afbeelding: Architectenbureau Guido Bakker. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels