nieuws

‘Investeerders waren verbaasd, maar schikking herstelde het vertrouwen’

utiliteitsbouw

Het Poolse pretparkproject Adventure World Warsaw (AWW) bracht technisch dienstverlener Royal Imtech in februari aan het wankelen. De hoofdaannemer boekte 100 miljoen euro af en op de beurs verdampte 900 miljoen. Allemaal de schuld van AWW? Onzin, zegt de Nederlandse ontwikkelaar van het park, Peter Mulder, we gaan gewoon bouwen.

In het kantoor aan de zuidrand van Warschau staan de champagneglazen nog op tafel: de bouwvergunning is binnen. Ten bewijze toont Peter Mulder (43) een ondertekend en gestempeld Pools document. “De naam van de nieuwe hoofdaannemer maken we half april bekend”, zegt hij met een brede glimlach. “De onderhandelingen zijn in de afrondingsfase, eind april gaan we bouwen.” Het gaat om “een grote, solide partij die in Polen heel sterk aanwezig is”. Maar dit keer geen Nederlandse.

Voor Imtech werd het pretpark een horrorproject. De technisch dienstverlener schreeuwde eerst van de daken dat het de grootste opdracht ooit had binnengehaald: 680 miljoen euro. Maar op 4 februari ging een persbericht uit over een afboeking van 100 miljoen op de Poolse projecten. Het management van Imtech Polen en Duitsland werd vervangen, topman René van der Bruggen ging vervroegd met pensioen. De verklaring was dat AWW zijn financiering niet op orde had. Luchtfietserij dus, dat avonturenpark? De partijen gingen uiteen met een schikking en maakten geen details bekend.

In zijn kantoor bladert Mulder schijnbaar opgeruimd door de tekeningen van zijn geesteskind, waaraan hij nu tweeënhalf jaar werkt. Op 155,5 hectare moet een themapark komen met vijf eilanden met onder meer een Aqua Hotel (331 kamers) en een waterpark onder een ‘megadome’. Plus toegangswegen. Totale benodigde investering: 710 miljoen euro.

Hoe kom je erop, zoiets enorms te bouwen?

“Ik ben geboren naast Walibi en heb altijd affiniteit gehad met pretparken. In Polen, waar ik met mijn Poolse vrouw woon, speelt de vrijetijdsbesteding zich grotendeels af in winkelcentra. Daar moet wat aan veranderen, vonden wij. We begonnen op een andere locatie en heel bescheiden. Maar het dorp keerde zich ertegen. Marktonderzoek wees bovendien uit dat alleen iets grootschaligs op een locatie met goede infrastructuur kans van slagen had. Die vonden we in Grodzisk Mazowiecki. Dertig kilometer onder Warschau, aan de snelweg A2 Berlijn-Warschau, tussen drie vliegvelden en met een treinstation voor de deur. De lokale overheden zijn enthousiast. Perfect dus. Polen is er klaar voor, zoiets hebben ze in dit land nog niet. Dit is een gouden eitje.”

Waarom een technisch dienstverlener vragen als hoofdaannemer?

“Imtech kwam aan boord als onderaannemer voor de mechanische en elektrische engineering. Samen met andere Nederlandse partijen als AGS Architecten & Planners, Jora Visions, Vekoma, Tebodin en Hellebrekers Technieken. Ik denk dat men wilde groeien in de Oost-Europese markt als hoofdaannemer. Met zo’n project zet je jezelf op de kaart. De media-aandacht is natuurlijk enorm.”

In AWW moeten bezoekers een achtbaan dwars door een berg kunnen nemen. De afgelopen weken waren voor u een vergelijkbare ervaring?

“Het leek inderdaad een rollercoaster. Dat persbericht van 4 februari, maar ook het waardeverlies van Imtech van 900 miljoen was voor mij bizar. Ik was wel een paar minuutjes stil. Iedereen begon te bellen. Je moet je in zulke omstandigheden niet laten leiden door emoties. Wij zijn niet foutloos, maar weten heel goed welke opdracht we hebben uitgegeven en wat daarvoor is gedaan. We hebben alleen een persbericht verstuurd als reactie op dat van Imtech en ons beschikbaar gesteld voor onderzoek. Imtech had iets uit te leggen, niet wij.”

U kende de Imtech-top goed. Hoe verliep de samenwerking?

“Prima, ze hebben het hele tekenwerk voor mechanische en elektrische bouwvergunningklaar gemaakt. Het ging pas mis toen dat persbericht werd uitgebracht over de afschrijving van 100 miljoen. Dat veroorzaakte natuurlijk een megaschade. Het genoemde bedrag komt overigens voor hun rekening. Op de locatie staat nog helemaal niets. Het was gewoon ‘uurtje factuurtje’ voor tekenwerk. Twee jaar lang door twintig tot dertig ingenieurs, want de bouwvergunning was er nog niet. U mag zelf uw conclusies trekken. U mag zich ook de vraag stellen waarom ik hier nog zit en andere mensen zijn afgetreden. Overigens zijn alle andere partijen aan boord gebleven, ze zijn altijd netjes betaald.”

Maar Imtech niet? Zij zeggen dat AWW zijn financiering niet op orde heeft.

“Volgens de schikkingsafspraken kan ik er weinig over loslaten. Ik kan vertellen dat de huidige aandeelhouders vijftig miljoen hebben geïnvesteerd aan eigen middelen. Daarmee gebeurt nu al grondwerk, archeologisch onderzoek, bomen kappen en kikkers verplaatsen. Dagelijks werken voor ons zo’n 250 tot 300 mensen. Overbruggingsfinanciering was ook toen al geregeld met de bank, afhankelijk van de bouwvergunning. Bij afgifte daarvan zou financiering loskomen, maar daarop heeft Imtech niet gewacht. De investeerders waren verbaasd over alle commotie, maar de schikking heeft het vertrouwen hersteld.”

Gaat het om privaat geld? En wie zijn die investeerders, waarom alle geheimzinnigheid?

“Het betreft een converteerbare obligatiefinanciering. Heel traditioneel dus eigenlijk. Langetermijnfinanciering wordt geregeld door een consortium van internationale banken, de aandeelhouders bestaan uit een Nederlandse en een Luxemburg partij. Die eisen dat onze plannen op orde zijn. Zodra alles rond is, maken we de namen bekend.”

De bouwvergunning is er, het geld dus ook?

“Daar wordt de laatste hand aan gelegd. Maar: door afgifte van de bouwvergunning is het risico uit het project.”

Hoezo, het geld is er toch nog niet?

“Maar nu kunnen we onderhandelen met een aannemer, de leveranciers, de achtbaanbouwer en noem maar op. Met Imtech zijn we er op een nette manier uitgekomen, beide partijen waren heel tevreden. AWW is een gezonde onderneming, zonder claimcultuur. Ik heb geen zin in een jarenlange rechtsgang, ons enige belang is een geweldig park te bouwen. Met een ongewijzigde financieringsconstructie en vrijwel zonder wijzigingen in de opzet.”

Wat heeft u eerder gedaan?

“Na mijn technische opleiding heb ik bij diverse ondernemingen gewerkt, maar een park heb ik niet eerder gebouwd. Hoeft ook niet, want we hebben expertise binnen getrokken vanuit de industrie.”

Het begon dus bij enthousiasme voor Walibi. U schrijft een plan en daarvoor geven investeerders 710 miljoen euro zonder dat u enige ervaring heeft met pretparken?!

“We zijn heel kleinschalig begonnen, maar door interesse van markt en industrie is het uitgegroeid tot een rendabel plan voor een megaontwikkeling. We hebben de juiste mensen in huis. Het project komt precies op het juiste moment voor Polen, dat economisch booming is. Op 1 juni 2015 staat hier iets prachtigs dat de verwachtingen van miljoenen bezo ekers zal overtreffen.” n

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels