nieuws

PROJECTSecuur palen slaan tot 5 meter onder waterspiegel

utiliteitsbouw

De bouw van een helling en kraanbaan bij scheepswerf Hoebée stelde aannemer Gebr. De Koning voor een uitdaging: secuur palen slaan tot op 5 meter onder de waterspiegel. Een kwestie van goed meten en communiceren.

Ook tijdens de vorst van afgelopen weken ging het vlechtwerk op de oever van de Merwedehaven in Dordrecht gewoon door. Wanneer ook de laatste van zeven nieuwe betonnen hellingbanen af is, kan de aannemer verder met het leidingwerk en de plaatsing van zware stalen frames. Het is werken “met een zeer ambitieuze planning”, vertelt projectleider Johan Veen (Aannemingsbedrijf Gebr. De Koning). “De hellingbanen moeten zo snel mogelijk operationeel zijn.”

De zware betonpalen (45 x 45 centimeter) waarop de poten van de frames steunen, zijn deels vanaf een ponton geslagen. Tot op 30 meter uit de kant, 5 meter onder de waterspiegel. “Een complex werk, want we moesten tot op 5 centimeter nauwkeurig heien”, vertelt Veen. “Op aanwijzingen van een landmeter hebben we de funderingsmachine op de ponton in positie gebracht en de palen daarna met een oplanger geheid. Met voortdurend overleg tussen machinist en landmeter.”

De bijna tweehonderd jaar oude werf Hoebée (oprichtingsjaar: 1815) wist al jaren dat de capaciteitsuitbreiding nodig was om het voortbestaan te garanderen. De verlenging van de helling van 118 naar 150 meter en verbreding van 30 naar 40 meter is vooral belangrijk wegens de schaalvergroting in de binnenvaart. Hoebée kan nu ook de zwaarste categorie binnenschepen ontvangen. Die zouden anders naar een dok van een zeewerf uitwijken.

Sloop

Tweede helft 2011 diende zich het juiste moment aan: door de inzakkende markt ontstond tijd om te verbouwen zonder ‘nee’ te verkopen. Bovendien kon scherp worden aanbesteed. Voorwaarde vooraf was dat de 15.000 vierkante meter nieuwe helling in april – wanneer veel in de winter uitgesteld scheepsonderhoud loskomt – klaar zou zijn. Tot de vorst inviel zat het mee: alleen begin januari ontstond vertraging, toen big bags hoogwater moesten tegenhouden.

De 42 jaar oude scheepshelling werd in een paar maanden tijd vrijwel volledig gesloopt en weer opgebouwd. Na wegbreken van zestien versleten hellingbanen uit 1968, stortte Gebr. De Koning zeven nieuwe, van een forser formaat. Die zijn tot 1 meter dik: ze moeten samen een schip van 4200 ton kunnen dragen. Aansluitend komen onder water grote stalen frames van 65 ton die precies over de op hoogte geheide palen passen. De bouw van betonnen putten voor de zware lieren is nog in volle gang. Bouwen moet van achteren naar voren gebeuren, want op het langgerekte werfterrein is maar één toegangsweg.

Nauwkeurig

Behalve zeven nieuwe lieren, die elk 600 ton kunnen verplaatsen, krijgt de werf ook een zware nieuwe kraan. Die gaat vanaf een nieuwe, onderheide kraanbaan de bestaande assisteren. Hydraulische stoppingen tillen straks de schepen vrij van de – door Hoebée gebouwde – verende hellingwagens.

Daardoor kunnen de hellingwagens ook worden gebruikt om het volgende schip droog te zetten. Afhankelijk van de breedte kunnen zo drie à vier schepen naast elkaar worden neergezet. “Daarmee kunnen we veel efficiënter, sneller en arbovriendelijker werken. Opstoppen van schepen wordt veel makkelijker”, vertelt Wim Kooiman, directeur van Hoebée.

Een miljoeneninvestering in crisistijd, is dat geen gok? Niet echt, denkt Kooiman: “Nu afwachten omdat het een slechte tijd is, heeft geen zin. Deze investering geeft ons de kans straks te vissen in een andere vijver, waarin slechts enkele werven actief zijn. Met 70 tot 75 procent meer capaciteit. Door de capaciteitsvergroting en door effectiever en productiever te werken, moeten we de investering kunnen terugverdienen.”

Projectgegevens

Uitvoering: Aannemingsbedrijf Gebr. De Koning

Ontwerp: Ontwerp- en Advies-bureau Kooiman/Bouwburo H. Schipper B.V.

Opdrachtgever: Hoebée Dordrecht

Bouwtijd: augustus 2011 – april 2012

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels