nieuws

Capriolen voor plaatsen van een tijdelijke lift

utiliteitsbouw Premium

Het parkeerdek onder een flat In Den Bosch was te zwak om een tijdelijke personenlift te dragen. RECO moest uit steigermateriaal een complete tijdelijke galerij om de kop van de flat heen bouwen om alle woningen bereikbaar te houden tijdens renovatiewerkzaamheden van de binnenlift.

De vloot van dertig tijdelijke liften van het bedrijf uit Waddinxveen wordt jaarlijks ruim honderd keer ingezet, bij renovaties en verbouwingen. RECO komt dus regelmatig voor uitdagingen te staan om gebouwen tijdelijk toegankelijk te houden. De standaardconfiguratie met een gesloten modulaire schacht waarbinnen de liftkooi langs een tandheugel op en neer schuift moet vrijwel altijd wel iets aangepast worden om netjes aan te sluiten op het bouwwerk waarvan de eigen lift tijdelijk buiten gebruik is.

Maar de flat aan de Helftheuvelpassage in Den Bosch was volgens Robert van der Bruggen van RECO toch even een ander verhaal. Onderzoek ter plekke leerde namelijk dat het parkeerdek onder aan de flat niet draagkrachtig genoeg was om een tijdelijke lift te dragen. De belasting per vierkante meter was onvoldoende voor een lift tot de tiende verdieping. Alleen in de kolommen onder het dak kunnen grotere krachten worden afgedragen, maar die zaten niet op de benodigde plekken dicht tegen de galerijen. Het parkeerdek vormt namelijk het dak van een supermarkt.

Na raadpleging van twee constructeursbureaus kwam RECO tot de oplossing om de lift helemaal op de kop van de galerijflat neer te zetten. Dat betekende dat de galerijen doorgetrokken moesten worden, om de iets uitstekende kop van de flat heen. De krachten daarvoor konden de steigerbouwers van RECO kwijt in een paar consoles bevestigd op de hoofddraagconstructie van de flat.

De modulaire lift staat daar achter en steunt op de grond. Draglineschotten op het trottoir spreiden de krachten. Inmiddels kan de lift en de tijdelijke galerij al weer bijna worden afgebroken omdat hun taak erop zit. Kone heeft in twee weken tijd de binnenlift gereviseerd, zodat hij weer een aantal jaren mee kan.

Verticaal transport

Volgens Van der Bruggen komt het zelden voor dat er zulke capriolen uitgehaald moeten worden om een tijdelijke lift te plaatsen. Meestal beschikken flats als die aan de Bossche Helftheuvelpassage over twee liften. Als er een buiten gebruik is voor onderhoud neemt de tweede lift tijdelijk al het verticaal transport voor zijn rekening. Bij het amper dertien jaar oude woongebouw van corporatie Zayaz is die tweede lift vermoedelijk in de ontwikkelfase wegbezuinigd. De overgebleven lift heeft het daardoor zo zwaar voor zijn kiezen gekregen dat die al betrekkelijk snel toe was aan groot onderhoud.

Reageer op dit artikel