nieuws

Michel van Maarseveen: ‘We spreken een andere taal’

utiliteitsbouw

Michel van Maarseveen: ‘We spreken een andere taal’

Bouwers en culturele opdrachtgevers spreken elkaars taal niet. Om de samenwerking desondanks soepel te laten verlopen, is het inhuren van een intermediair een goede oplossing. Dat vindt Michel van Maarseveen, directeur van het Drents Museum in Assen.

Het Drents Museum staat op dit moment in de steigers. Voor 22 miljoen euro
wordt een nieuwe tentoonstellingsvleugel gerealiseerd. In het najaar van 2011
moet die vleugel in gebruik worden genomen. Tegelijkertijd wordt voor 5 miljoen
euro een zuurstofarm depot voor de collectie, die dit jaar wordt opgeleverd,
gebouwd. Geveke Bouw neemt de vleugel voor zijn rekening. Friso Bouwgroep bouwt
het depot. Van Maarseveen is onder de indruk van de bouwers: “Er wordt echt knap
en scherp gepland. Daar kunnen wij met het voorbereiden van een nieuwe
tentoonstelling nog wat van leren.” Wel moest Van Maarseveen even wennen aan de
cultuur in de bouwsector: “Er is sprake van een hoge mate van juridisering in de
bouw. Je kunt je in dat proces echt geen fouten veroorloven. Het gaat natuurlijk
ook om ontzettend veel geld, dus het is niet zo vreemd, maar in de culturele
sector gaat men bij bijvoorbeeld het opstellen van huurovereenkomsten bij het
uitlenen van schilderijen toch een stuk soepeler met elkaar om.”

Verwarring

Ook merkt de museumdirecteur, die nooit eerder in contact kwam met de
bouwsector, dat de samenwerking met de bouwers af en toe stroef verloopt omdat
er verwarring ontstaat tussen de beide partijen. “We spreken een andere taal.
Wij hadden bijvoorbeeld gezegd dat het gebouw voor drieduizend bezoekers
geschikt moest zijn. De bouwer dacht toen dat wij het hele gebouw bedoelden,
maar als museum weet je dat veruit het merendeel van de bezoekers alleen in de
tentoonstellingsvleugels komt. Uiteindelijk bleek dat de capaciteit van de
nieuwe vleugel te gering was. Dat kon gelukkig gaandeweg nog wel worden
aangepast.” Om die ‘vertaalproblemen’ op te lossen heeft het museum een
intermediair aangenomen: “Hij is zijn gewicht echt in goud waard. Hij heeft een
helikopterview en weet wat wij willen, maar kent tegelijkertijd de bouwsector
ook. Een museumdirecteur bouwt waarschijnlijk maar één keer in zijn leven, die
weet dus niet precies hoe dat werkt. Wij vonden het opstellen van het programma
van eisen bijvoorbeeld lastig, omdat je dan al jaren van tevoren precies moet
vastleggen wat je wilt. Dan is het wel belangrijk te weten wat wel en wat niet
kan en is goede begeleiding dus noodzakelijk.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels