nieuws

Amsterdam Centraal uitgebreid met winkelpassages

utiliteitsbouw

NS Poort wil van het Amsterdamse Centraal Station een attractieve poort tot de stad maken. In het monumentale stationsgebouw worden twee openbaar toegankelijke winkelpassages gebouwd.

Ook neemt NS de inrichting van de ruimte onder het in aanbouw zijnde
busstation voor zijn rekening. De bouw van de winkelpassages en de inrichting
van deze zogeheten IJ-hal vraagt een investering van 130 miljoen euro. De bouw
van de winkelpassages, zo verklaarde gisteren Earde Jepma, senior ontwikkelaar
bij NS Poort, en de inrichting van de IJ-hal leidt tot een toevoeging van in
totaal 7000 vierkante meter ruimte voor winkels en horeca. Zij bieden inwoners
en bezoekers van Amsterdam de mogelijkheid zonder vervoerbewijs van binnenstad
tot IJ door het station te lopen. De bouw begint in 2012. Dit jaar nog wordt
begonnen met de architectenselectie. De investeringen in extra winkels vormt
onderdeel van een groter bouwprogramma. Het 130 jaar oude door architect Cuypers
ontworpen stationsgebouw krijgt zoveel mogelijk de oude sfeer terug. De
entreehal wordt ‘leeggemaakt’. De ruimte boven de entreehal, nu nog de
personeelskantine, ondergaat een restauratie. Daarna moet deze ruimte een
publiek toegankelijk karakter krijgen. “De afgelopen decennia zijn er steeds
zaken aan het station toegevoegd. Het oorspronkelijke ontwerp is daardoor uit
het zicht geraakt. Daar waar mogelijk wordt het oorspronkelijke ontwerp
hersteld,” aldus architect Jan Benthem.

Monumentenvisie

Verder gaat ProRail de transfercapaciteit van het station verbeteren.
Daarvoor worden onder meer de bestaande stationstunnels verbeterd, komt er een
extra tunnel aan de westkant van het station en krijgen de perrons een
opknapbeurt. Ook komen er op drie locaties op het Stationseiland
fietsenstallingen met een capaciteit van 10.000 fietsen. Verbetering van de
transfercapaciteit vraagt een investering van 100 miljoen euro. Om tot een goede
inpassing van alle ingrepen te komen hebben NS en ProRail een monumentenvisie
voor het monumentale stationsgebouw ontwikkeld. De gemeente vernieuwt tegelijk
het Stationsplein. Door de verplaatsing van bus- en autoverkeer naar de
achterzijde van het station, zijn er mogelijkheden gevonden voor een groot
stationsplein met natuurstenen plaveisel, een nieuw tramemplacement, vergroting
van het open havenfront en gedeeltelijk herstel van de 17de eeuwse kademuur.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels