nieuws

Vervoerder Keulen wil af van aannemer

utiliteitsbouw Premium

Het Keulse Vervoerbedrijf (KVB) wil van de aannemer van de Noord-Zuidlijn af.

De metro in de Duitse stad wordt aangelegd door een aannemerscombinatie van
Bilfinger Berger, Wayss & Freytag (dochter van de Koninklijke BAM Groep) en
Züblin. Het vertrouwen in de aannemerscombinatie is tot het nulpunt gedaald, nu
blijkt dat bij de uitvoering van de diepwanden minder beugels en beton zijn
verwerkt dan voorgeschreven. Het niet geleverde beton is wel in rekening
gebracht en het wapeningsstaal is vermoedelijk verkocht aan een
schroothandelaar. Op de plaats waar op 3 maart 2009 het gemeentelijk archief
instortte zijn de lamellen van de diepwand mogelijk enkele centimeters tot 60
centimeter te smal uitgevoerd en is de wapening waarschijnlijk niet op de juiste
plaats aangebracht, meldt het dagblad Kölner Stadtanzeiger. Uit berekeningen
komt naar voren, dat de stabiliteit van de huidige bouwput in gevaar komt bij
een hoge waterstand van de Rijn. Het KVB laat daarom extra stalen balken
aanbrengen en een voorziening om de bouwput onder water te laten lopen, om in
geval van nood de stabiliteit te kunnen waarborgen.

Geschorst

Bouwbedrijf Bilfinger Berger heeft drie medewerkers geschorst, een voorman en
twee hoofdopzichters. Op het hoofdkantoor van Bilfinger Berger in Mannheim is
bovendien een afdelingshoofd ontslagen. De man zou smeergeld hebben ontvangen,
mogelijk in verband met meer projecten. De burgemeester van Keulen heeft scherpe
kritiek op het bouwbedrijf, dat formeel penvoerder is voor de
aannemerscombinatie. Hij vindt dat Bilfinger Berger een duidelijk standpunt moet
innemen en zich moet verantwoorden tegenover de bevolking van zijn stad. Op de
website van het bouwbedrijf is geen enkele informatie over de problemen rond de
Noord-Zuidlijn te vinden. Het juridische onderzoek door het Openbaar Ministerie
is nog niet afgerond.

Reageer op dit artikel