nieuws

Voordeel composiet verder op te voeren

utiliteitsbouw

Een composietbrug heeft al een veel kleinere milieulast dan bruggen van beton of staal, leert een levenscyclusanalyse. Maar de voordelen kunnen volgens FiberCore verder worden opgevoerd door het hergebruik te optimaliseren.

Bij de studie van Beco in opdracht van FiberCore en DSM, werden een brug van
glasvezelcomposiet en koolstofcomposiet vergeleken met vergelijkbare bruggen van
beton en staal. De laatste hadden een veel zwaardere fundering nodig en scoorden
alleen al daarom veel slechter op energie-inhoud en CO2-uitstoot. In alle
gevallen is de levenscyclus van de bruggen bekeken voor een duur van honderd
jaar. Daarbij is er vanuit gegaan dat de stalen en de betonnen brug na 50 jaar
compleet vervangen moesten worden en in de tussentijd wat onderhoud vergden.
Voor de composietbrug is uitgegaan van een levensduur van honderd jaar zonder
onderhoud. Wel werd hij na 50 jaar een keer verplaatst. Want een brug die
honderd jaar op dezelfde plek ligt met dezelfde capaciteit, komt in de praktijk
niet voor. Na honderd jaar gaat de composietbrug door de shredder en worden de
snippers verbrand in een cementoven. De energie wordt daarbij teruggewonnen; de
as levert vulstof voor het cement. Ook de koolstofbrug scoort op de meeste
punten beter dan staal en beton, maar minder goed dan FiberCore had gehoopt. De
oorzaak ligt volgens Simon de Jong van FiberCore in de vinylesterharsen die
noodzakelijk zijn bij het werken met koolstofconstructies. Die komen tot stand
na een zwaar kraakproces uit aardolieresidu en brengen een flinke
milieubelasting met zich mee. Het bedrijf gaat op zoek naar alternatieve harsen
op biologische basis. Daarmee zal de prestatie van koolstofbruggen met sprongen
omhooggaan. Als daarnaast nog wordt gezocht naar hoogwaardiger hergebruik, kan
de afvalfase voor composietbruggen veel gunstiger uitpakken. Betonnen en stalen
bruggen worden namelijk 100 procent gerecycled, terwijl het hergebruik van
kunststofconstructies volgens De Jong nog in de kinderschoenen staat. “Maar ook
zonder dat scoren we al erg goed. Als we daar dus meer inspanningen voor plegen
verwachten we de voetafdruk flink terug te kunnen dringen.”

Delft Design Bridge

Samen met Royal Haskoning brengt FiberCore een nieuw ontwikkelde
composietbrug op de markt: de Delft Design Bridge. Bij dat ontwerp worden de
eigenschappen van de wapening tot de laatste vezels benut, evenals in de
luchtvaart gebruikelijk is, waar de oprichters van FiberCore hun wortels hebben.
Architect Joris Smits van Haskoning liet de zijkanten van de brug opkrullen en
het dek vloeiend overgaan in de leuning, zodat stijfheid is gewaarborgd. Met een
constructiehoogte van amper 15 centimeter kan een overspanning tot 25 meter
worden gerealiseerd. De brug leent zich volgens de initiatiefnemers goed voor
serieproductie, terwijl toch gemakkelijk kan worden gevarieerd met lengte- en
breedtematen. Door het lichte gewicht kan de Delft Design Bridge gemakkelijk
over de hele wereld worden verscheept.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels