nieuws

Niks is standaard, en dat maakt het zo dynamisch

utiliteitsbouw

Niks is standaard, en dat maakt het zo dynamisch

Dat Amphion groot wordt, is duidelijk te zien nu ook de staalconstructies voor de grote zaal en de toneeltoren staan. En omdat aan de andere kant de gevel dicht gaat, wordt de aparte architectuur van het gebouw zichtbaar.

Het originele ontwerp met de optimale inrichting van de theatertechniek
hebben praktische consequenties voor de uitvoering, vertelt projectleider Paul
Brouwer van Aan de Stegge. “We zitten continu met bouwkundige, akoestische en
theatertechnische adviseurs om tafel om oplossingen te bedenken en te testen.”
Mecanoo bedacht bijvoorbeeld dat alle gevels 7 graden naar binnen hellen.
Brouwer: “De kozijnen steken door het gevelvlak en zijn in hetzelfde
hellingsvlak als het metselwerk gepositioneerd. Dit geeft een extra
waterbelasting op de achterliggende constructie en de aluminium kozijnen. Voor
de aluminium puien moesten we iets bedenken om te voorkomen dat het water via de
kaders naar binnen zou lopen.” Samen met de leverancier van de aluminium
kozijnen werd een schot bedacht om het water naar buiten te leiden. “Op ons
hoofdkantoor hebben we een mock-up van 3,5 bij 4 meter gemaakt om de
waterbelasting op de gevel te testen. Want de constructie moet vijftig jaar
waterdicht blijven, de leefduur van het gebouw.”

Steigers

Die 7 graden helling heeft ook gevolgen voor de steigers die Aan de Stegge
gebruikt, zo legt Brouwer uit. “We konden geen hellingsteigers gebruiken,
vanwege het te grote contragewicht. Daarom gebruiken we hefsteigers die aan de
gevel zijn gefixeerd.” De steigers lopen dus schuin tegen het gebouw op, maar de
hefplateaus, met lengtes van 14 en 25 meter, hebben horizontale vloeren. De
sandwichbeplating van de gevels in het voorste gedeelte, waar de entree, foyer
en kleine zaal zijn, wordt nu ingeplakt met EPDM-bedekking. “Daaroverheen komt
drainagefolie. De buitenste laag wordt opgetrokken in metselwerk”, zegt Brouwer.
“We gebruiken een handvorm Wasserstrich steen uit Denemarken. Die heeft een
grillige maat. Dat maakt de bekleding van de gevel levendig.” De
metselwerkgevels worden onderbroken door schijnbaar onregelmatig geplaatste
kozijnen van een half bij een half tot 3 bij 3 meter groot. Bij de entree op de
begane grond komt een vliesgevel met veel glas. ‘De glazen gevel laat binnen en
buiten in elkaar overvloeien, waardoor een uitnodigende entree ontstaat’, zo
schrijft Mecanoo in het ontwerp. De vliesgevel doorsnijdt vervolgens de
monumentale trap op twee derde breedte, en loopt erlangs tot aan de foyer op de
eerste verdieping. Zo ontstaat een soort hellingbaan, die straks nog wordt
benadrukt door een rode loper die buiten begint. Dat de foyer en het theatercafé
op de eerste verdieping komen heeft ook een logistieke reden. Ze zijn ‘opgetild’
om plaats te maken voor een inpandige expeditieruimte, zo laat Brouwer zien.
“Deze laad- en losplek ligt precies tussen de kleine en de grote zaal in en
sluit aan op de toneelvloeren aan beide kanten. De ruimte biedt plaats aan drie
grote vrachtwagens en wordt afgesloten met een geluidwerende deur van 14 bij 4,5
meter.”

Geluidsoverlast

Hiermee voorkomt Amphion dus ook de geluidsoverlast voor de buurt. De
schouwburg maakt deel uit van het stedenbouwkundige plan ’t Lookwartier. Aan de
overkant van de Hofstraat komt woningbouw. Aan de andere kant grenst Amphion aan
een parkeergarage, die nu wordt gebouwd door Goldewijk. “De inrit van die garage
viel weer in het bestek van het Amphion, en werd door ons gerealiseerd”, vertelt
de projectleider van Aan de Stegge. De twee bouwplaatsen op een relatief klein
gebied maakt het werk logistiek nogal lastig. Vooral Aan de Stegge, die zit
ingesloten tussen de parkeergarage en de drukke Hofstraat, heeft het krap. “Dat
vraagt om secure just-in-time management. En goede onderlinge afstemming met
Goldewijk. Want we werken allebei met twee grote kranen”, zegt Paul Brouwer. Een
van de grote kranen staat in de staalconstructie van de 28 meter hoge
toneeltoren boven de grote zaal. De toren leunt op vier hoofdstaanders. Om
stabiliteit tijdens de bouw te waarborgen past Aan de Stegge extra schoren en
staal toe. Er zit ongeveer een miljoen kilo staal in de gehele constructie voor
de schouwburg. Dat moet ook wel, want ook betonmassa wordt ingezet als
geluidsisolatie. “We gebruiken in het gevelvlak van de toneeltoren boven de
grote zaal betonnen platen van 20 meter lang en 25 centimeter dik”, zegt Paul
Brouwer. “Allebei de zalen hebben een doos-in-doos constructie. Samen met
Mecanoo en Lichtveld Buis & Partners hebben we gekeken hoe we verder een
optimale akoestiek kunnen realiseren. Dan kom je vaak tot een combinatie van
materiaal en vorm. In de grote zaal komen gegolfde metalstud-muren met
akoestische en brandwerende bekleding.” Daarnaast worden – om trillingen te
voorkomen – alle componenten, zoals bijvoorbeeld de plafonds en de vloeren van
de techniekruimtes onder de tribunes, ontkoppeld.

Hoogteverschillen

De wanden in het nieuwe Amphion zijn van kalkzandsteen. In de verdiepingen
komen kanaalplaatvloeren. “En in het foyergedeelte gebruiken we
staalplaatbetonvloeren. Vanwege de hoogteverschillen kunnen we hier niet
stempelen”, legt Brouwer uit. Het is de bedoeling dat Aan de Stegge de
schouwburg half april 2010 oplevert, zo vertelt Paul Brouwer. “We zijn nu een
jaar aan het werk, en we lopen op schema. In het begin hadden we wel tegenslag
bij de fundatiewerkzaamheden. De bemaling was lastig. Maar toen het nieuwe
Amphion eenmaal uit de grond kwam ging het razend snel.” En toen begon het
leukste deel van de klus. “Niks is standaard, en dat maakt het werk heel
dynamisch. Want terwijl je bezig bent met de staalconstructie zit je ook te
overleggen met het theateradviesbureau over loopbruggen en het plaatsen van
decorstukken.”

Projectgegevens

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels