nieuws

Parkeervoorzieningen van vezelmixbeton

utiliteitsbouw

Parkeervoorzieningen van vezelmixbeton

BAM Betonwegen legt betonnen parkeerstroken aan bij de grensovergang van de autosnelweg A67 bij Venlo. Die worden uitgevoerd met vezelmixbeton.

Opdrachtgever Rijkswaterstaat gaf de voorkeur aan vezelmixbeton. “Daarmee
borduren wij voort op de ervaringen bij eerdere proefprojecten”, aldus
projectmanager Peter Berden van Rijkswaterstaat. Eind 2007 werden de kleine
parkeerplaatsen Oost- en West-Hoogvonderen langs de A73 ten noorden van Roermond
met vezelmixbeton uitgevoerd. Dat ging om voegloze stroken van 12 meter breed en
84 meter lang. Tot nu toe is geen scheurvorming opgetreden. In 2008 zijn stroken
van vezelmixbeton aangelegd op de parkeerplaats Bosserhof, bij de kruising van
de autosnelwegen A73 en A2. De ervaringen zijn goed en Rijkswaterstaat zal de
opgedane kennis binnen de organisatie uitdragen, aldus Berden.

Vezels

Het vezelmixbeton bestaat uit een mortel met getordeerde en gefreesde
staalvezels en kunststofvezels van polypropyleen. De staalvezels hebben een
constructieve functie, zij nemen trekkrachten op. De kunststofvezels voorkomen
krimpscheuren tijdens de plastische verhardingsfase. De vezels worden op de
betonmortelcentrale aan de specie toegevoegd – 40 kilogram staalvezels per
kubieke meter en 0,6 kilogram polypropyleenvezels per kubieke meter. Het
aardvochtige mengsel gaat met kiepwagens naar het werk. Het wordt gestort en met
een slipformpaver verdeeld. De betonverharding is zo’n 25 centimeter dik en de
kwaliteit van het beton is C35/45. Het gaat om beton met portlandvliegascement.
Rijkswaterstaat heeft BAM Infra opgedragen de parkeervoorzieningen langs de A67
bij de grensovergang geheel te reconstrueren en opnieuw in te richten. Ze bieden
straks 108 parkeerplaatsen voor vrachtauto’s, 77 parkeerplaatsen voor
personenauto’s, een aantal opstelplaatsen voor bussen en auto’s met caravans en
3000 vierkante meter opstelruimte voor bijzondere transporten. De totale
oppervlakte is zo’n 16.000 vierkante meter. De rijstroken tussen de betonnen
parkeerstroken worden van asfaltbeton. De betonnen stroken worden onderling
verbonden met koppelstaven, om de meter in het verse beton gedrukt. Als alles
goed verloopt is het werk op 1 december gereed voor oplevering.

Projectgegevens

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels