nieuws

Futuristische garage sneeft definitief

utiliteitsbouw Premium

De Van der Reijd Groep ziet geen kans de beoogde volautomatische parkeergarage met het “revolutionaire” systeem dat de wereld had moeten veroveren, te voltooien. Het al jaren onafgebouwde skelet wacht sloop. Een reguliere parkeergarage komt ervoor in de plaats.

De oplevering van de garage met 360 plaatsen had in 2004 moeten plaatsvinden, maar werd voortdurend uitgesteld. Om tal van redenen. De hoofdaannemer ging failliet en hierdoor ontstonden vervolgens grote problemen met patenten die niet meer beschikbaar waren. De begrote 6 miljoen euro voor de voltooiing, bovenop de 4 miljoen die er al in is gestoken, zou de genadeklap zijn voor het project.

Directeur John Krijnen van Car Parkers Nederland uit Valkenswaard die het project aanschouwd heeft, ziet nog wel andere problemen die voltooiing in de weg staan. Technische. De bediening met liften die werken volgens het zweeftreinprincipe mag revolutionair zijn, beproefd is zij geenszins.

Car Parkers Nederland is vertegenwoordiger van de Duitse producent van mechanische parkeersystemen Wöhr. Vol- en halfautomatische systemen die op een groot aantal plaatsen overal in de wereld al jaren probleemloos werken, onderstreept hij. “Maar volautomatische garages maken, is wel een vak apart. Er bestaan maar een paar aanbieders die dat goed kunnen.”

De bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de missers omschrijft hij als “nieuwkomers, gelukszoekers, cowboys die denken: dat kunnen wij ook”. Die bedrijven komen en gaan, en als hun unieke systeem al aan de praat raakt, zijn later wellicht geen onderdelen meer leverbaar. “Een groeiende activiteit van Wöhr is het renoveren van systemen die door failliete leveranciers zijn achtergelaten. Soms krijgen we dat prima voor elkaar, soms is het onmogelijk.”

Dat laatste geldt volgens hem voor het Zwolse project. “We hebben daarover met Wöhr gesproken en daar zeiden ze: hier kunnen we echt niets mee. Hoe kan iemand dit ooit bedacht hebben.”

Reputatie

“Heel droevig”, vindt hij de gang van zaken. “Dit is slecht voor de reputatie van de volautomatische systemen.” Een vergelijking dringt zich op met de volautomatische parkeergarage onder het stadskantoor in Den Bosch. Vanwege de problemen daarmee besloot de gemeente tot verbouwing tot een reguliere garage.

Krijnen: “Het gaat steeds om projecten die zijn geïnitieerd door bedrijven met een paar Willy Wortels. Maar wat nou innovatieve technieken? Het grondbeginsel van de volautomatische parkeersystemen hebben die bedrijven niet onder de knie.”

Met de laagste prijs ziet hij ze binnen komen, waarna de opdrachtgever met de gebakken peren zit. De missers die zij veroorzaken, komen in het nieuws, ziet hij. “Bij het Bossche stadskantoor om de hoek staat een halfautomatische garage van ons, met 81 plaatsen, die probleemloos functioneert. Maar dat weet bijna niemand.”

Reageer op dit artikel