blog

Het wereldwijde web

utiliteitsbouw 205

Het wereldwijde web

Het was deze week weer raak. Weer zit een bekend Nederlands merk in de winkelstraat in zwaar weer. Ik blijf het vreemd vinden hoe weinig het gaat over de honderden werknemers die op straat komen te staan.

Het sociaal-economisch drama is echt groter dan de fysieke malheur door extra leegstand, al is de leegstandklap voor met name middelgrote centra (30-70.000 inwoners) fors. Een aanzienlijk deel van deze leegstand kan worden opgelost via transformatie door de sterk gestegen vraag naar woningen. Voorwaarde is wel dat de binnenstad niet langer wordt gezien als een soort winkelcentrum.

Banen verplaatsen

Opmerkelijk is dat het ‘banenargument’ wel vaak wordt gebruikt om bovenop het ruim voorhanden retailaanbod nog meer nieuwe retailmeters te verkopen. Helaas bewijst de ondergang van Blokker dat op de retailmarkt geldt: komt er iets bij, dan gaat er elders iets af. In de praktijk verplaats je dus vooral banen.

Sloppy onderzoek

De lijst verdwijnende bekende winkelmerken, die lange tijd de Nederlandse centra sierden, wordt steeds langer. De ontmanteling van het Blokkerconcern werd door diverse media nadrukkelijk gekoppeld aan het meedogenloze wereld wijde web. Mede door de ‘conservatieve’ houding van de familie Blokker was het concern te laat met het ontwikkelen van een professionele webwinkel.

Ik blijf het Engelse woord ‘sloppy’ onderzoek de beste typering vinden. Je hoeft alleen maar de naam Action te noemen die succesvol is zonder webwinkel en ‘sloppy’ onderzoek wordt bevestigd. Nu de economische crisis gelukkig over is, wordt steeds vaker het web gebruikt als soort ‘excuustruus’ niet aan de slag te gaan met dieperliggende problemen op de retailmarkt. Je geeft gewoon het web de schuld voor problemen en leegstand in de winkelstraat en vermijdt daar pijnlijke keuzes.

Retailrealisme

Natuurlijk willen wij web en zal dit blijvend impact hebben op de retailsector. Ik waag me niet aan natte vinger werk door de omvang van deze impact te voorspellen. Wel zie ik vooral veel retailrealisme in met name de zwaarst getroffen middelgrote centra. Centra als Oss, Oosterhout, Veghel, Roosendaal, Zaltbommel, Raalte, Meppel, Assen, Weert, Goes, Tiel, Doetinchem, etc zetten in op een compacter en vitaler centrum, inclusief transformatie van problematische aanloopstraten.

Zij verschuilen zich niet achter het web,  maar beseffen dat soms pijnlijke en kostbare keuzes nodig zijn om de retailmarkt duurzaam te versterken. Een meer diepgaande analyse over de ondergang van Blokker leert ook dat dit concern te laat begonnen is met deze pijnlijke en kostbare keuzes.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels