artikel

Geen boterham, wel een mooie referentie

utiliteitsbouw Premium

Geen boterham, wel een mooie referentie

Het was acht maanden flink doorbuffelen voor de bouwers, maar het resultaat mag er zijn. De nieuwe ijsbaan in Leeuwarden is klaar, terwijl de Thialf-ijshal in Heerenveen nog een bouwput is. ‘‘Een kwestie van mindset.’’

In het strijd rond de ijspaleizen in Almere, Zoetermeer en Heerenveen, speelde Leeuwarden geen rol. De Friese hoofdstad mikt op het brede schaatssegment met shorttrack, ijshockey en recreanten, maar projectleider Bernhard Bijma van de gemeente is stiekem toch wel trots dat hun ijshal dit schaatsseizoen al open kan.

De Elfstedenhal heeft een 400-meterbaan, een 40 x 60 meter ijsveld en een seperate ijshockeyhal en is volledige geklimatiseerd. “Wie ijshal zegt, zegt energie.” In een ruimte waar het vriespunt regeert, komt al snel een hoge energierekening om de hoek kijken. De gemeente koos voor een krappe plafondprijs van 14 miljoen euro en bundelde de budgetten voor onderhoud en energie – “samen jaarlijks zo’n 300.000 euro” – tot een dbm-contract met 25 jaar onderhoud en energie. De eerste reactie van de marktpartijen was “dat kan niet uit”, weet Sam Onder zich nog te herinneren uit de oriëntatiefase voorafgaand aan de tender. Hij adviseerde de gemeente namens Straman Advies vanaf het eerste haalbaarheidsonderzoek tot aan de oplevering: “Het is dan bijzonder om te zien dat inderdaad twee partijen afhaken, maar ook een aantal bedrijven zich tot het uiterste inspannen om de klus wel binnen te halen.”

Krappe planning

Het waren vooral de partijen die ook een gooi deden naar de renovatie van Thialf, die zich als gegadigden meldden voor de Europese aanbesteding, waarbinnen de plafondprijs volledig op kwaliteit is gegund. De combinatie Dijkstra Draisma en Jorritsma greep naast Thialf, maar besloot dat deze klus niet aan hun neus voorbij mocht gaan. “Een boterham houden we er niet aan over, maar wel een prachtige referentie”, geeft projectleider Heerke Osinga eerlijk toe.

De winter was zacht, maar het regende veel. Daardoor moesten bijvoorbeeld de vriesleidingen op een nabijgelegen locatie alvast in elkaar worden gelast en werd lange tijd met twee ploegen gewerkt. Ook het ontwerp in BIM en de toepassing van ‘lean’ hebben geholpen de zeer krappe planning te halen. Ruimte voor vertraging was er niet, want halverwege het schaatsseizoen een ijsbaan openen is funest voor een sluitende exploitatie. Dan zou meteen een heel jaar verloren gaan en dat was nu juist niet de bedoeling.

Een bouwcontract werkt als een huwelijk

De lage prijs had het ingrediënt kunnen worden van een vechtcontract, maar alle partijen waren juist zeer tevreden over de soepele samenwerking waardoor de hal in recordtempo kon worden neergezet. “Een kwestie van mindset. Een bouwcontract werkt als een huwelijk; wie alleen let op de voorwaarden waaronder je kunt scheiden, maakt weinig kans op een gelukkige periode. De focus lag bij ons steeds op een vlotte oplevering en elkaar helpen”, vat Bijma de samenwerking samen. Zijn stelling kan rekenen op bijval van alle partijen. Gedoe over meerwerk bleef eveneens achterwege, de meerkosten wijken nog niet 1 procent af en zijn volledig toe te schrijven aan extra wensen van de opdrachtgever.

Omdat de energieprijs onderdeel is van het contract werd de bouwer van meet af aan uitgedaagd om te letten op duurzaamheid. Osinga: “Daarom hebben we gekozen voor een beperkt aantal zonnepanelen, ledverlichting en betrekken we biomassa van de afvalinstallatie die 1,5 kilometer verderop staat.”

Projectgegevens

Opdrachtgever: Leeuwarden
Opdrachtnemer: Dijkstra Draisma/Jorritsma
Contractvorm: DBM+ esco (25 jaar)
Plafondprijs bouwdeel: 14 miljoen euro
Start bouw: oktober 2014
Oplevering: juni 2015
Officiële opening: 11 november 2015

Reageer op dit artikel