artikel

Easy-P

utiliteitsbouw Premium

Easy-P

In sommige steden lijken er te veel parkeergarages te zijn. Ik baseer me nu niet op een dik rapport, op een nieuwjaarsspeech van een burgemeester of een faillissement van een parkeeronderneming, maar op de waarneming. Als frequent gebruiker valt het me op dat er zelden meer rode lampjes branden bij de ingang en dat de bezettingsgraad lager is dan een paar jaar terug.

Voor een deel kan het te maken hebben met prijs. Het parkeren in bijvoorbeeld de binnenstad van Amsterdam is zo duur, dat bezoekers de afweging zullen maken tussen lunchen of parkeren. En dan kennelijk de auto thuis laten.

Hadden we de auto in de binnenstad ‘vroeger’ ook nodig om grote aankopen te vervoeren, die worden tegenwoordig aan huis bezorgd na een bestelling via internet. De verbetering van de toegankelijkheid van het stedelijk openbaar vervoer door de invoering van de ov-chipkaart zal eveneens effect hebben gehad.

Al met al is het perspectief voor het exploiteren van stedelijke parkeergarages niet zo bijzonder. Hoog tijd voor een aantal radicale voorstellen. Overcapaciteit dwingt tot een slimme exploitatie. Steden gaan hun publieke garages verkopen. Er zijn per stad twee of drie particuliere aanbieders nodig die als Easy-P opereren.

Zo’n Easy-P zal het stedelijk parkeren opnieuw moeten uitvinden. Variatie in tarieven. Aan de auto gerelateerde aanvullende diensten als een apk of een wasbeurt. Maar ook nieuwe diensten als een afhaalpunt voor boodschappen, een aanleverpunt voor reparaties van apparaten of reiniging van kleding. De ondergrondse sky is de limit. Mooie bijvangst is dat gemeenten met de opbrengsten stedelijke investeringsmaatschappijen kunnen oprichten, die bijdragen aan de stedelijke kwaliteit van de stad.

Lenny Vulperhorst, adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht

l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel