nieuws

Reportage| Militaire operatie op station Naarden-Bussum: ‘Ramp als het niet afkomt’

infra 4815

Reportage| Militaire operatie op station Naarden-Bussum: ‘Ramp als het niet afkomt’
Bouwvakkers zijn druk aan het werk aan de Karnemelkslootbrug. Foto: Gerrit Serné

Slechts 23 dagen. Zo kort heeft ProRail om het allergrootste spoortraject van 2019 af te hebben. Lukt dat niet, dan is het gevolg flinke chaos. Daarom werken honderden bouwvakkers van Dura Vermeer in Naarden-Bussum dag en nacht door. “Het is soms net een marathon.”

Terwijl de grond op de allereerste werkdag nog bezaaid lag met spoor, is daar zes dagen later niets meer van te zien. Geen klein stukje rails is meer aanwezig. De bouwplaats van het spoorproject Naarden-Bussum is in een paar dagen compleet veranderd. De nieuwe spoorbrug ligt er al en ook de prefab-onderdelen van de voetgangersonderdoorgang, zijn al op het terrein.

Zo snel gaat het werk in Naarden-Bussum. Dat moet ook wel, want er zijn slechts 23 dagen voor. Op 26 augustus moeten er weer treinen rijden. Een dag waarnaar uit gekeken wordt, maar die ook wordt gevreesd. Want als het werk dan niet af is, heeft de opdrachtgever een groot probleem.

Zaterdag, op dat 1, lag er nog rails, inmiddels is dat compleet verdwenen. Foto: Gerrit Serné

‘Een ramp’

“Normaal is uitloop al niet leuk, maar hier zou het een ramp zijn”, zegt Luuk van Hengstum, projectmanager van ProRail eerlijk. Samen projectmanager Marco Kool van Dura Vermeer en Hans Mastbroek, projectingenieur van ProRail doet hij- terwijl de bouwvakkers stug doorwerken- vanuit de bouwkeet het verhaal over het project. “26 augustus is een zwarte zaterdag op het spoor. Scholen starten dan weer, mensen moeten weer naar hun werk. Als er dan geen treinen rijden, is het complete chaos.”

Het was in het begin dan ook ‘even slikken’, vervolgt de projectmanager, toen duidelijk werd dat de klus in dit korte tijdsbestek moest worden geklaard. Al zes jaar is ProRail met het project bezig, maar in het begin was het een stuk kleiner.

Beveilingssystemen

“In eerste instantie zouden we hier alleen de beveiligingssystemen vervangen. Die zijn heel oud. Later kwamen er sporen en wissels bij. We willen op dit traject van 80 kilometer per uur naar 130. Zo groeide het alsmaar uit.”

Minder spoor

Onderdeel van het project Naarden-Bussum is het aantal sporen terugbrengen van vijf naar twee sporen. Dat klinkt misschien gek, want vaak gaat spoorvernieuwing  over het aanleggen van meer spoor. Toch gaat deze vermindering volgens ProRail uiteindelijk zorgen voor meer treinen. “De treinen kunnen hier straks sneller rijden. Voorheen moeten ze 80 en straks kunnen ze 130 kilometer per uur”, legt Luuk van Hengstum, projectmanager uit. “De andere sporen zijn niet meer nodig.” Wat daar ook aan bijdraagt is het feit dat ook een bocht uit het traject wordt gehaald. “Hierdoor bereiken we straks een minuut winst. Dat klinkt weinig, maar dat is een enorme groei.”

Inmiddels is het de bedoeling dat het spoor teruggebracht wordt van vijf naar twee sporen (zie kader), het beveiligingssysteem vervangen wordt, de bocht in het spoortraject eruit wordt gehaald en dat er een nieuwe voetgangersonderdoorgang komt. “Eigenlijk komt er minder terug dan er lag, maar toch is het een enorme operatie”, legt Van Hengstum uit. “Dat betekent niet dat er minder werk is. Er moet hier van alles gebeuren, in een kort tijdsbestek. ”

Explosieven gevonden

Projectmanager Kool staat daarom continue op scherp. Hij heeft zijn telefoon bij de hand, voor het geval er iets gebeurt. Vannacht was dat nog het geval: toen werd hij uit zijn bed gebeld omdat er explosieven waren gevonden. “Tja”, zucht hij diep. “Helaas was direct de media in rep en roer.”

Want eigenlijk stelde het gebeuren volgens hem maar weinig voor. De granaten waren zo opgeruimd en in de tussentijd kon de nachtploeg gewoon ander werk doen. Vertraging heeft het nauwelijks opgeleverd, stelt hij.  “Het kostte vooral tijd om iedereen weer gerust te stellen.”

Op de minuut gepland

Toch moet Dura Vermeer ook weer niet teveel van dit soort verrassingen tegenkomen. Het project is op de minuut af gepland, zodat het precies in 23 dagen af is. “Van elke slag die we maken, weten we precies hoeveel tijd het kost. Zo kun je berekenen hoeveel uur je bezig bent. Als er onverhoopt toch wat gebeurt, kan er wel bijgestuurd worden. Daarvoor lopen er capaciteitsplanners rond.”

Bovendien weten de bouwvakkers precies wat er van hen verwacht wordt. Het project, beschrijft Kool, is net een militaire organisatie. “Een uitvoerder hoeft maar te wijzen en dan gebeurt het. Dit is hard nodig, omdat dit een continue proces is dat door moet.”

Cijfers

Prorail en Dura Vermeer hebben veel materiaal uit het oorspronkelijke spoor gehaald en er ook materiaal ingestopt. Een aantal cijfers op een rij.

  • 25000 ton ballast is eruit gehaald. En 15.000 ton gaat er weer in.
  • 18 wissels zijn eruit gehaald, 2 wissels komen er weer in
  • Spoorstaaf 15000 meter sps eruit, en 4000 meter sps er weer in
  • 100 palen bovenleiding eruit, 107 palen erin
  • 104 blokken bovenleiding eruit en 113 erin

‘Als je meedoet, doe je écht mee’

Bewust is er daarom een ervaren team ingeschakeld. Met werknemers die allemaal al eens aan een spoorproject hebben gewerkt. Kool: “De jongens denken daardoor dezelfde kant op. Ze hebben zich 1,5 jaar van te voren al moeten committeren dat ze hier aanwezig zouden zijn en dat ze niet op vakantie zouden gaan. Als je mee doet aan deze 23daagse, is het van belang dat je ook écht mee doet. Het werk is soms net een marathon.”

Een marathon die je als aannemer ook maar moet durven te nemen. Niet elk bouwbedrijf durft dat. Er waren op de aanbesteding dan ook maar een beperkt aantal inschrijvers, zegt Van Hengstum. Dura Vermeer heeft uiteindelijk het contract gegund gekregen op basis van de laagste prijs. Extra gunningscriteria, heeft ProRail achterwege gelaten. “Daarvoor is het al complex genoeg. Het belangrijkst is dat het op tijd af komt.”

En dat is toch nog maar afwachten. Ook al krioelt het buiten van de bouwvakkers, kranen en prefab-onderdelen. Je weet nooit of er nog iets te gebeuren staat.

Grootste uitdaging: brug

Toch zit de mannen er redelijk relaxt bij. De grootste uitdaging is dan ook al achter de rug: dit was de plaatsing van de Karmelkerslootbrug. “Deze is compleet in prefab-onderdelen gebouwd en in elkaar gezet”, zegt Mastbroek met een glimlach van oor tot oor.

Het werk aan de Karnemelkslootbrug is een precisiewerkje. Foto: Gerrit Serné

Hij is enorm trots dat dit stukje in zo goed gelukt is. “Gebruikelijk is om palen in de grond te slaan en daarna beton te gieten. Nu was het beton al gemaakt, dus moést het in een keer passen. We hadden een afwijking van 4,5 cm. Dat is precisie heien. Toen het lukte hebben we elkaar allemaal even een schouderklopje gegeven”, lacht hij.

‘Op 26 augustus gewoon taart’

Het is een van de redenen dat het project ondanks de druk, niet alleen op, maar zelfs iets voor op schema loopt. Dit gaat niet om dagen, maar toch is het een fijn gevoel. De mannen hebben er dan ook alle vertrouwen in dat de 26ste gewóón gehaald wordt.

Kool: “Natuurlijk wordt het lastig als het gaat onweren of stormen. Maar dan is het overmacht, daar kunnen we niets aan doen. Als we onverhoopt tóch niet alles afkrijgen? Dan moeten we druk in overleg. Dan zijn er wel wat opties. Dan kunnen we ervoor kiezen om het geluidsscherm later af te maken, of dat we de afwerking later doen. Maar we gaan daar niet vanuit. Op 26 augustus is er gewoon een grote taart”, lacht hij.


Projectgegevens

Opdrachtgever: ProRail

Aannemer: Dura Vermeer

Aanneemsom: 30 miljoen euro

Duur: 23 dagen

Reageer op dit artikel