nieuws

KWS zet innovatief zoab in gloednieuw Asfaltloket: ‘Spannend moment. Op naar meer’

infra 736

KWS zet innovatief zoab in gloednieuw Asfaltloket: ‘Spannend moment. Op naar meer’
Uitvoerder Mark Eijbersen van het asfaltloket.

Gaat het asfaltloket werken of niet? De eerste innovatie komt van KWS Infra die zoab met 50 procent oud asfalt in het loket zet. “Nu wordt het spannend of opdrachtgevers de kwaliteitsclaims van het loket erkennen. Als het lukt, maken innovaties tenminste een kans.”

Het is een van de grootste frustraties binnen de gww-sector: innovaties die stuklopen na het eerste proefvlak en opdrachtgevers die steeds opnieuw eisen om aan te tonen of een nieuwe product werkt. Het asfaltloket moet dat patroon doorbreken.

Rafelend asfalt, liever niet

De behoefte om het milieu te sparen en vaker grondstoffen her te gebruiken leeft breed, maar tegelijk wil niemand rafelend of afspattend asfalt dat binnen twee jaar moet worden vervangen. En daar zit het dilemma waar het Asfaltkwaliteitsloket bij CROW probeert een faciliterende rol in te vervullen.

Asfaltloket toets:

  1. Geluid
  2. Levensduur
  3. Veiligheid
  4. Duurzaamheid
  5. Doorstroming / hinder

In Nederland ligt tenslotte voor zo’n 135.000 kilometer wegen, waaronder 5000 km snelweg en 8000 km aan provinciale wegen.

Asfaltloket moet innovatie stimuleren

Wie een nieuw soort asfalt ontwikkelt, moet een eindeloze reeks door van testen en validatie. “Om moedeloos van te worden. Helemaal omdat elke opdrachtgever opnieuw eisen stelt. Gemeentes en provincies willen vaak wel, maar durven niet te vertrouwen op de blauwe ogen van de wegenbouwers: kloppen die claims wel? Hoe zit dat met de garantie? En dat is dan best lastig aan te tonen voor een nieuw product.

Het is niet voor niets dat veel wegenbouwers vaak moeten terugvallen op het oude beproefde mengsels. Maar met de ambities op het gebied van duurzaamheid en circulariteit is het hoog tijd om daar nu slimme stappen in te zetten.”, stelt uitvoerder Marc Eijbersen van CROW, mede-initiatiefnemer van het loket. Vorig jaar is het loket officieel opengegaan, maar het liep nog niet meteen storm.

Mismatch

Ook nu is nog sprake van een mismatch tussen vraag en aanbod. Opstartproblemen hoopt Eijbersen. “Want in potentie kan dit loket juist veel problemen oplossen en een boost geven aan innovatie. En als het werkt voor asfalt kan het ook voor andere bouwproducten een simpele effectieve oplossing zijn die veel kosten bespaart.” Eigenlijk is het concept in de basis heel simpel, maar niemand was nog in het gat gesprongen.

Het duurde bijna een jaar voordat de eerste wegenbouwer de stap durfde te zetten en de reeks van validaties doorliep. Woensdag 12 juni krijgt KWS het eerste certificaat uitgereikt. Voor zoab met 50 procent oud asfalt dat kwalitatief even goed is dan nieuw zoab. Althans dat is de claim van de wegenbouwer op basis van laboratoriumonderzoek. Maar die claim is onafhankelijk getoetst via experts van het loket.

Er volgen er meer….

Een proces waar KWS naast de gemaakte onderzoekkosten nog eens 12.000 euro extra voor op tafel heeft gelegd. Het certificaat geeft de wegenbouwer nu wel de mogelijkheid om op een proefvak op een snelweg met dit product aan te leggen.

Inmiddels heeft KWS een tweede duurzaam asfaltmengsel aan het loket aangeboden en doorloopt BAM een vergelijkbaar traject voor een innovatieve onderlaag. Tot zover de opdrachtnemerskant waarbij de innovatieve producten de etalage van het loket moeten vullen. Eijbersen weet zeker dat er meer wegenbouwers volgen als het concept blijkt te werken.

Voorzichtige opdrachtgevers

Maar er is ook nog de kant van de voorzichtige opdrachtgevers. Durven zij de producten te accepteren en de bijbehorende claims te vertrouwen? Idealiter kunnen opdrachtgevers binnen vijf jaar kiezen uit tientallen innovaties uit het Asfaltkwaliteitsloket. “Dit loket schiet zijn doel voorbij als opdrachtgevers nu alsnog weer extra waarborgen eisen of weer alleen een proefvlakje willen aanleggen. Dat is nu de volgende spannende fase.”

Reageer op dit artikel