Alstublieft, dit artikel krijgt u cadeau van de Cobouw redactie U kunt iedere maand 1 artikel lezen. Meer lezen? Maak gratis een profiel aan.

nieuws

Zeesluis IJmuiden blijft VolkerWessels kwellen: verlies loopt op naar 111 miljoen euro

infra 3585

Zeesluis IJmuiden blijft VolkerWessels kwellen: verlies loopt op naar 111 miljoen euro

VolkerWessels heeft in het eerste kwartaal opnieuw een voorziening moeten nemen op het sluizenproject IJmuiden. Het bouwbedrijf zette nog eens 4 miljoen euro apart voor tegenvallers bij de bouw van nieuwe zeesluis.

In totaal heeft VolkerWessels nu 111 miljoen opzij gezet voor tegenslag bij de bouw van ‘s werelds grootste zeesluis, waaraan ook branchegenoot BAM al veel extra kosten heeft gehad.

BAM moest vorig week 3,8 miljoen euro afschrijven op het project. De logistieke kosten voor het verslepen van de sluisdeuren van Rotterdam naar IJmuiden bleken volgens BAM hoger dan verwacht.

Volgens VolkerWessels vordert de klus nu wel goed. Het laten afzinken van een tweede caisson, een grote betonnen constructie, in de tweede helft van dit jaar blijft volgens de onderneming nog een van de grote “uitdagingen”.

Ondanks de financiële tegenvaller steeg het bedrijfsresultaat van VolkerWessels naar 19 miljoen euro, tegenover 8 miljoen euro een jaar eerder. Dat komt voor een groot deel door een aanpassing van boekhoudregels, stipt VolkerWessels daarbij aan. Zonder die aanpassing zou de operationele winst op 3 miljoen euro uitkomen.

Orderboek VolkerWessels niet eerder zo vol

De omzet steeg naar een kleine 1,4 miljard euro, tegenover 1,2 miljard een jaar eerder. Daarnaast stond het orderboek van VolkerWessels nooit eerder zo vol als aan het einde van het eerste kwartaal. In totaal lag er voor 9,5 miljard euro aan werk op de plank, 600 miljoen euro meer dan aan het einde van het voorgaande kwartaal.

Die stijging is vooral te danken aan meer opdrachten voor de divisies voor bouw en vastgoedontwikkeling, infrastructuur in Nederland en Noord-Amerikaanse activiteiten. Zo haalde VolkerWessels in Canada onlangs nog drie grote onderhoudscontracten binnen.

“De markten waarin we actief zijn ontwikkelen zich positief”, licht bestuursvoorzitter Jan de Ruiter toe.

De herpositionering van de Nederlandse infradivisie is volgens hem bijna voltooid. Op belangrijke managementposities worden dit jaar nieuwe mensen neergezet. Ook de nieuwe directeur infra zal dit jaar beginnen. Op dit moment leidt coo Alfred Vos de infradivisie.

Geen complexe projecten meer met een Finance-component

De Nederlandse infradivisie, met onder andere KWS, presteerde vorig jaar ondanks het grote marktaandeel financieel onder de maat presteert. De infradivisie ging op de schop. Zo werd Henri van der Kamp, die in het bestuur van VolkerWessels verantwoordelijk was voor infra, aan de kant gezet.

“We doen niet meer mee aan complexe projecten met een Finance-component”, verduidelijkte Vos eerder dit jaar. Ook is het bedrijf kritischer geworden richting andere grote projecten met risico’s die een aannemer niet kan beheersen.

VolkerWessels handhaaft de verwachtingen voor heel het boekjaar. Het bouwbedrijf gaat er onder andere vanuit dat de operationele winst zal stijgen.

VolkerWessels wil een grote speler blijven op de inframarkt

VolkerWessels wil een grote speler blijven op de inframarkt

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels