nieuws

BAM krijgt vernieuwing tramlijn Utrecht- IJsselstein voor 65 miljoen gegund

infra 2639

BAM krijgt vernieuwing tramlijn Utrecht- IJsselstein voor 65 miljoen gegund

BAM Infra gaat voor 65 miljoen euro de regionale tramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein opknappen. De bouwer kreeg de opdracht gegund van de provincie Utrecht.

Het gaat om een nieuw project dat aansluit op de omstreden Uithoflijn, laat een woordvoerder van BAM weten. Er wordt tien kilometer spoor vernieuwd en er komen 23 nieuwe haltes. De haltes worden verlengd en verlaagd, en het spoor wordt gemoderniseerd. Ook komen er nieuwe trams waarmee meer reizigers worden vervoerd. Totaal, inclusief de nieuwe trams, gaat het om een investering van 150 miljoen euro.

Risicobeheersing belangrijk onderdeel aanbesteding

Bij de aanbestedingsprocedure werd niet alleen gekeken naar prijs, maar ook  naar de bereidheid tot een gezamenlijke risicobeheersing. Van alle inschrijvers werd gevraagd aan te geven hoe zij die risico’s – vooral ook in financiële zin – en de hinder voor de reiziger zo goed mogelijk kunnen beperken. Afspraken daarover met betrekking tot onder meer de ondergrond, waterberging en spoorconstructie maken deel uit van het contract met de aannemer.

Project
Opdrachtgever: provincie Utrecht
Aannemer: BAM Infra Rail
Aanneemsom: 65 miljoen euro
Contract: design en construct

Zo gaat BAM speciale lastechnieken toepassen, zodat de geluidsoverlast wordt beperkt. Ook voert de bouwer het funderingswerk zo uit, dat trillingen beperkt blijven. Om het verkeer te ontlasten, maakt het bouwtransport gebruik van een transporthub en doorgaande wegen. Er wordt daarnaast zo min mogelijk ’s nachts gewerkt.

Start april 2020

Volgend jaar april begint het ombouwen van de twee tramhaltes in Nieuwegein en IJsselstein. De wisselaansturing wordt voordat de trambaan op de schop gaat getest in een proefopstelling. Tussen 1 juni en 21 augustus 2020 vinden de werkzaamheden aan de tramlijn zelf plaats. Gedurende die twaalf weken is geen tramverkeer mogelijk en worden de reizigers vervoerd met bussen.

Op donderdag 9 mei ondertekenen Gedeputeerde Staten en BAM Infra Rail-directeur Jet de Boer-Lasseur op de tramhalte IJsselstein-Zuid het contract, in het bijzijn van wethouder Peter Bekker van de gemeente IJsselstein. De Boer-Lasseur noemt de realisatie in twaalf weken een uitdaging: “De sleutel ligt in een goede voorbereiding en een organisatie die gericht is op samenwerking.”

Reageer op dit artikel