nieuws

Noord Holland gunt weer 10-jarig onderhoudscontract voor infra

infra Premium 2161

Noord Holland gunt weer 10-jarig onderhoudscontract voor infra

De provincie Noord Holland gaat stug door met het gunnen van zeer langjarige prestatiecontracten. Dit keer pakt de combinatie van Mobilis, Van Gelder Groep en De Jong Zuurmond voor alle infra-onderhoud in de regio Zuid gedurende 10 jaar.

Het bouwtrio heeft in de tenderfase de handen al ineengeslagen en de combinatie MGZ gevormd. Met succes, want komende tien jaar zijn zij verantwoordelijk voor alle  onderhoud aan onder meer de provinciale wegen en vaarwegen. Het onderhoudscontract voor de vijftien beweegbare kunstwerken in de regio is neergelegd bij Griekspoor, vanwege de specialisatie in het onderhoud van bruggen en sluizen. Financiële details zijn niet bekend gemaakt, maar met het contract is enkele tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Bloemenveiling

In regio Zuid bevinden zich diverse belangrijke toegangswegen waarvan de bereikbaarheid cruciaal is. Zo maken bloemenveilingen elke dag gebruik van de Aalsmeerderbrug bij de N196 om van en naar de snelweg A4 te komen. De provincie heeft dan ook hoge eisen gesteld aan de bereikbaarheid.

Edwin van Sorge, Technisch Manager bij Griekspoor: “Het oplossen van storingen heeft de hoogste prioriteit. Zo zijn wij na een melding gegarandeerd binnen 45 minuten op locatie. Vaak lukt dat zelfs al binnen 30 minuten. Eenmaal aangekomen zorgen we ervoor dat de situatie veilig is en de brug uiterlijk binnen 60 minuten weer beschikbaar is.”

Nulmeting achter de rug

De provincie eist verder dat de bruggen en sluizen de komende tien jaar minstens zo goed onderhouden blijven als dat zij nu zijn. Middels een onafhankelijke nul-inspectie is de huidige staat van de beweegbare kunstwerken vastgesteld die als basis dient voor het optimaal plannen van het toekomstig onderhoud. De nul-meting is inmiddels afgerond en ook de eerste storingen zijn opgelost. In november wordt met het vaste onderhoud gestart.

De provincie zet voor de derde keer zo’n langjarig contract in de markt. Vorig voorjaar gunde Noord Holland het onderhoud voor de Zaanstreek en Waterland aan de combinatie KWS/Van Hattum en Blankevoort. Dat 10-jarige contract heeft een waarde van 35 miljoen euro.

De termijn van 10 jaar is omstreden omdat andere partijen dan zolang aan de zijlijn staan en het MKB niet mee kan doen. Dat is niet bevorderlijk voor de concurrentie. Daar staan efficiency-voordelen tegenover omdat de bouwers een langlopende planning kunnen maken. Overigens is Griekspoor wel een MKB-bedrijf dat is gekozen vanwege zijn specifieke kennis.

Reageer op dit artikel