nieuws

Bonus bij snelle oplevering spoorklussen: Viervijfde projecten is nachtwerk

infra Premium 769

Bonus bij snelle oplevering spoorklussen: Viervijfde projecten is nachtwerk

Spoorbouwers gaan komend jaar 2500 klussen uitvoeren op en rond het spoor. Viervijfde daarvan is nacht- en weekendwerk. Nieuw is de opleverbonus voor aannemers als werken sneller worden afgerond.

Door het combineren en beter vooruit plannen van werkzaamheden verwacht ProRail dat het aantal vertragingen in 2019 al 20 procent lager ligt dan vorig jaar. Vorig jaar is ProRail gestart met een nieuwe werkwijze om reizigershinder zoveel mogelijk te beperken.

Masterplanning van 5 jaar

Werkzaamheden worden nu drie tot vijf jaar vooruit gepland in een zogenaamde Masterplanning. Komend jaar wordt op 2500 verschillende plekken aan het spoor gewerkt in de vorm van kleine spoed herstelwerkzaamheden en regulier kortstondig onderhoud.

Meer innovatie, zoals de snelafkoppelaar

Daarnaast zijn er meer dan 550 kleine en grote buitendienststellingen, waarvan 50 tot 60 meerdaagse. Deze duren 52 uur of langer. Ook dit werk moeten de spooraannemers vooral ’s nachts, in het weekend of tijdens de vakantieperiode aan het werk. Viervijfde  van het werk vindt in de nachtelijke uren plaats. Volgens de spoorbeheerder duurt een aantal jaar voordat deze masterplanning helemaal is doorontwikkeld is en het effect groter is.

Eerder plande ProRail slechts een jaar of iets verder vooruit. Door de nieuwe aanpak verwacht de beheerder vaker klussen te combineren, waardoor treinroutes niet langer meerdere keren achter elkaar afgesloten hoeven te worden. ProRail hoopt daarbij ook innovaties in te zetten, zoals een snelafkoppelaar voor de bovenleidingen waardoor meer effectieve werktijd overblijft.

Bonus voor minder buitendienstellingen

De opdrachtgever is verder van plan om aannemers met een bonus te stimuleren effectiever te werken, zodat zij minder buitendienststellingen aanvragen. Ook nieuw is de mogelijkheid om aangevraagde werkblokken makkelijker terug te geven. Nu is de termijn daarvoor nog 16 weken.

Als voorbeeld van de nieuwe aanpak noemt ProRail de recente werkzaamheden aan het spoor bij Leiden. Door die slimmer te combineren en over een langere periode uit te smeren, kunnen treinen tussen de werkzaamheden doorrijden. De hinder voor reizigers rondom Leiden is hierdoor met 80 procent verminderd, aldus ProRail.

Reageer op dit artikel