Alstublieft, dit artikel krijgt u cadeau van de Cobouw redactie U kunt iedere maand 1 artikel lezen. Meer lezen? Maakt gratis een profiel aan.

nieuws

ProRail: 7300 kilometer spoor bijna vol, bijbouwen weinig zinvol

infra Premium 1112

Het spoornet loopt tegen zijn grenzen aan. De meer dan 7300 kilometer treinspoor is nagenoeg vol. Spoor erbij leggen heeft weinig zin, want daar is bijna geen ruimte voor. Dat stelt spoorbeheerder ProRail.

ProRail: 7300 kilometer spoor bijna vol, bijbouwen weinig zinvol

Het wordt al met al steeds voller op het spoor. Treinen rijden steeds meer en steeds sneller om de groei van het aantal reizigers aan te kunnen. ProRail verdeelt de spoorcapaciteit onder alle vervoerders en kwam maandag met de verdeling voor 2019.

Minder werkzaamheden

Volgend jaar maken de treinen in 2,2 miljoen reizen naar verwachting een recordaantal van ruim 165 miljoen treinkilometers. Ter vergelijking: dit waren er in 2004 129 miljoen. Voor volgend jaar staan er ook 8 procent meer goederentreinen ingepland dan dit jaar. Wel zijn er iets minder werkzaamheden voorzien.

Dit weekend liet NS-topman Roger van Boxtel ook weten dat “we tegen de grenzen van het systeem” aan lopen. Volgens hem wordt het nog een hele kluif om het huidige prestatieniveau vast te houden. “Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen.”

Overigens is ProRail van plan om vanaf 2020 de dienstregeling te plannen in tienden van minuten. Nu gebeurt dat nog in afgeronde minuten. De spoorbeheerder verwacht dat de trein vanaf dat jaar ‘nog meer’ op tijd rijdt.

Verder zal de ICE naar Duitsland binnen ons land sneller kunnen rijden. Dat levert tussen Amsterdam en Utrecht drie minuten tijdwinst op. Reizigersvervoerder Qbuzz is nieuw op het spoor. Die gaat rijden op de MerwedeLinge-lijn, in plaats van Arriva.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels