nieuws

BAM schuift donderdag spoorbakken Veenendaal in

infra Premium 1322

BAM schuift donderdag spoorbakken Veenendaal in

ProRail en BAM schuiven donderdag 23 augustus twee tunnelbakken onder het spoor bij Veenendaal in. Dat is ruim een week na de inschuifoperatie bij station Driebergen. Daarmee is ProRail druk bezig weer twee drukke overwegen op te heffen.

De bakken staan al klaar om te worden ingeschoven. Donderdag is het zover. Beeld: ProRail

ProRail is bezig met een inhaalslag om het aantal spoorkruisingen weg te werken. Daarbij gaat het om alle onbewaakte overwegen, de zogenoemde NABO’s, maar ook om trajecten waar het spoor komende jaren intensiever zal worden gebruikt. Zowel Driebergen als Veenendaal zijn voorbeelden van die laatste soort. Het verkeer moest steeds langer wachten op passerende treinen.

Veenendaal krijgt twee tunnels onder het spoor door: een fietstunnel en een autotunnel. De werkzaamheden van BAM rond de aanleg van de spooronderdoorgangen ‘Voorpoort’ liggen op schema. Komende donderdag worden de spoordelen op rolletjes onder het spoor gereden. Bij de schuifactie worden de betonnen kolossen op platformwagens van Mammoet verplaatst van de opbouwlocatie naar het spoor. Daarna kan de verdere afbouw beginnen en eind 2019 is het werk klaar.

Veenendaal ligt op het traject Schiphol – Utrecht – Nijmegen. In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt dit spoortraject in de nabije toekomst steeds intensiever gebruikt. Het is een van de zes trajecten waar elke 10 minuten een intercity gaat rijden.


10-minuten trajecten die worden aangepast

  • Alkmaar – Amsterdam
  • Amsterdam – Utrecht – Eindhoven
  • Schiphol – Utrecht – Arnhem/Nijmegen
  • Den Haag – Rotterdam – Breda
  • Breda – Eindhoven
  • Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (SAAL)

Auto’s en fietsers hoeven vanaf eind 2019 niet meer eindeloos te wachten voor de spoorbomen en krijgen allebei een eigen tunnel.

 

Reageer op dit artikel