nieuws

Planners Zeesluis IJmuiden krijgen slag om oren

infra 4727

Planners Zeesluis IJmuiden krijgen slag om oren

De planning van de zeesluis IJmuiden, waarvan de bouw 27 maanden vertraagd is, was veel te optimistisch. De kans om op tijd op te leveren was slechts “enkele procenten”, luidt het snoeiharde oordeel van een review in opdracht van Rijkswaterstaat.

Een miskleun in het ontwerp van de Zeesluis bezorgde bouwers BAM en VolkerWessels eind 2017 een hoofdpijndossier. Uit een dinsdag door het ministerie van infrastructuur en waterstaat vrijgegeven review blijkt nu ook dat er veel mis ging bij de planning.

“De robuustheid van de planning is relatief gering”; de planning is “soms aan de optimistische kant”; “de mogelijkheden om achterstanden in te lopen zijn beperkt”; De beschikbaarheidsdatum van de sluis van 1 december 2020 is “erg optimistisch” omdat de kansen op vertraging niet zijn meegenomen; de “risico’s op het optreden van ongewenste gebeurtenissen worden ernstig onderschat”.

“Niets vreemds” aan optimistische planning

De kans dat de zeesluis op tijd opgeleverd zou worden, is volgens de review van de adviesbureaus PmcB INFRA en HSProjectmanagement in opdracht van Rijkswaterstaat slechts “enkele procenten”. Realistischer is volgens de bureaus een datum van 25 januari 2022. Dat is 27 maanden later dan BAM en VolkerWessels, de twee grootste bouwers van Nederland, zelf voor ogen hadden. Het project van 600 miljoen euro moet daardoor 61,5 miljoen euro extra verlies slikken. De totale schade op het project is nu 200 miljoen.

Jan Bijkerk van PmcB INFRA was na het uitvoeren van de review niet helemaal verrast dat de opleverdatum voor de zeesluis niet realistisch gepland was. “We moesten gewoon rapporteren, maar we hebben wel ons eigen beeld en ervaringen erbij.” Volgens hem is er “niets vreemds aan” een te optimistische planning van bouwers. “Want er moet druk op het werk blijven.”

Bijkerk, die directeur uitvoering bij de Noord-Zuidlijn was, ziet bouwbedrijven veel vaker te optimistisch plannen. “Aannemers zitten in de regel op een kans van 50 procent dat de opleverdatum gehaald wordt.” Ook de bouwcombinatie bij de zeesluis had oorspronkelijk die planning, is zijn indruk. Dat is opmerkelijk, omdat Rijkswaterstaat uitgaat van een kans van 85 procent dat de beschikbaarheidsdatum gehaald wordt.

Software zorgt voor problemen

De zeesluis-planners zijn volgens Bijkerk onder andere te optimistisch over de kans op zettingsvloeiingen tijdens het baggeren. Ook de kans dat leveranciers hun afspraken niet nakomen, is groter dan de twee bouwers willen inschatten. “Er zijn heel veel onderaannemers en toeleveranciers en dus heel veel raakvlakken en afhankelijkheden. Dat gaat heel vaak goed, maar ook heel vaak fout.”

Als alle onderdelen aan elkaar moeten worden geknoopt en als één geheel moeten functioneren, gaat volgens Bijkerk ook nog veel mis. “Je hebt te maken met heel veel software. In de tunnelbouw zien je dan ook veel problemen.”

Bijkerk adviseert elk jaar een zogeheten schaduwreview uit te laten voeren om de planning tegen het licht te houden.

Reageer op dit artikel