nieuws

Oude autobatterijen bufferen stroom in Arena

infra Premium 786

Oude autobatterijen bufferen stroom in Arena

Met de batterijen van 148 Nissan Leafs in racks in de kelder kan de Johan Cruijff Arena de energie uit de 4200 zonnepanelen op het dak optimaal gebruiken. De batterij met een vermogen van 3 MW kan bijspringen bij grote evenementen en fluctuaties op het net opvangen.

De batterij is de grootste in zijn soort bij een commercieel gebouw, die is gebaseerd op gebruikte batterijen. Nissan was niet in staat alle batterijen tweedehands te leveren, maar een flink deel  begint in de kelder van de Arena aan een tweede leven, na eerst een paar jaar in een Nissan Leaf te hebben gezeten. Dat de opslagcapaciteit van de individuele batterijen door het eerdere gebruik wat minder is,  is voor  de ArenA geen bezwaar en wordt goed gemaakt door de lagere aanschafprijs van de batterijen.

Eaton leverde de omvormers en knoopte de systemen aan elkaar. BAM trad op als hoofdaannemer. Het systeem kan zonodig duizenden huishoudens in de directe omgeving van stroom voorzien en kan een stroomstoring van een paar uur overbruggen. Dankzij het systeem kan de Arena de opbrengst van de 4200 eigen zonnepanelen op het dak beter benutten. Ook kan de Arena stroom inkopen op momenten dat het goedkoop is en terugleveren danwel zelf gebruiken op momenten dat de vraag stijgt en de prijs toeneemt.

De Arena wil een duurzaam stadion  zijn en richtte daarvoor twee jaar geleden een apart bedrijf op: de Amsterdam Energy Arena.  Een hele trits bedrijven en instellingen werkt mee aan die doelstellingen in het samenwerkingsverband de Amsterdam Innovation Arena. Daarin werken naast Nissan, BAM, Eaton en the Mobility House ook onder meer TNO, KPN, Microsoft, Huawai en Honeywell. Warmte betrekt de Arena van het stadswarmtenet van Nuon, koude onttrekt het aan de Ouderkerkplas in de buurt.

 

 

Reageer op dit artikel