nieuws

Met frisse ogen scrummen bij rampproject Zeesluis IJmuiden

infra Premium 5849

Met frisse ogen scrummen bij rampproject Zeesluis IJmuiden

Het projectbureau voor het rampzalige project Zeesluis IJmuiden is vorig jaar oktober flink op de schop gegaan. De projectdirecteur sneuvelde en vier paar “frisse ogen” kwamen. Een scrum master werd gehaald om de planning in de greep te krijgen.

Jaap Blokland wil er niet over praten. De voormalige projectdirecteur werkt niet meer bij OpenIJ, de bouwcombinatie van BAM en VolkerWessels die de zeesluis in IJmuiden moet maken. “Ik weet niets meer van het project”, zegt de projectdirecteur van VolkerInfra. Wat hij niet wil zeggen is dat hij van het project is gehaald na de mega-ontwerpfout die in de tweede helft van 2017 manifest werd.

Rob van Wingerden, bestuursvoorzitter van BAM vertelde in december 2017 al dat de projectdirecteur van het project is gehaald. “Om ons te verzekeren van frisse ogen.” Ziek was de BAM-topman van het project. De tegenvaller op het meest ongunstige moment in het project. “Als je midden in het project het ontwerp moet overdoen, is dat nooit goed. Als je het proces verstoort, is dat sowieso niet goed.”

Dinsdag maakte de bouwcombinatie bekend dat de verliezen op het project van 600 miljoen euro zijn opgelopen naar 200 miljoen euro. Belangrijkste oorzaak: de einddatum is 27 maanden naar achteren geschoven.

Vier nieuwe mannen op Zeesluis-project

OpenIJ heeft in oktober 2017 vier nieuwe mannen op het project gezet, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Wilbert Boon en Jan Willem Bruining van BAM Infra; Jan Jalving, directeur integrale projecten bij Van Hattum en Blankevoort (een dochter van VolkerWessels); en John van Dongen van Volkerinfra.

Wilfrith van der Meer, directeur van Van Hattum en Blankevoort en Jan Prins van BAM Infra zijn al sinds eind 2015, het begin van het project, aanwezig. Martijn Smitt (ex BAM Infra) is net als Blokland niet meer verbonden aan het project. Hij werkt sinds mei niet meer voor BAM Infra. Smitt laat weten dat hij in februari 2017 een ongeluk heeft gehad waardoor hij nu aan het revalideren is. Toen hij nog met het project bezig was, was er nog geen vuiltje aan de lucht in IJmuiden. De plaats van Smitt op het project is overgenomen door Wilbert Boon en Jan Prins van BAM Infra.

Deze week werd bekend dat de planning van OpenIJ veel te optimistisch was. Sinds januari van dit jaar wordt de planning van een deel van het project, de technische installaties, begeleid door “scrum master en agile coach” Rob Verwer. Scrummen, bekend van de gele post-its, is een manier van plannen die belooft dat je tweemaal zoveel kan doen in de helft van de tijd. Of het scrummen geholpen heeft mag Verwer niet zeggen van de projectorganisatie.

Reageer op dit artikel