nieuws

Dossier Merwedebrug: miljoenen schade, maar slechts één vergoeding

infra Premium 1468

Dossier Merwedebrug: miljoenen schade, maar slechts één vergoeding
Vrachtwagens mogen plots de Merwedebrug niet meer op. 2016. Foto: Shutterstock

Slechts één transportbedrijf kreeg een schadevergoeding vanwege de onaangekondigde, maandenlange afsluiting van de Merwedebrug voor zwaar en extreem zwaar verkeer in 2015. Dat zegt Rijkswaterstaat in reactie op vragen van Cobouw.

Scheurtjes en zwakke plekken in het beton, en een jojo-geschiedenis. In 2015 wordt de Merwedebrug plots afgesloten voor zwaar en extreem zwaar verkeer. Dagelijks honderden vrachtwagens moeten omrijden.

Geschatte kosten? Ongeveer 500.000 euro per dag aan hogere brandstofrekeningen en vertraging.

Herstelwerkzaamheden volgen, 336 stalen platen maken de verouderde brug binnen drie maanden weer veilig begaanbaar. Maar de ‘schadeteller’ is opgelopen tot 1,8 miljoen euro.

Rijkswaterstaat komt de transportsector tegemoet met een lagere schadedrempel. Ruim twee jaar later, blijkt dat die sympathiek bedoelde maatregel nauwelijks effect heeft gesorteerd.

“Eén transportbedrijf kreeg een schadevergoeding”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. “En er lopen nog vier procedures.” Welk bedrijf wel gecompenseerd werd, wil de grootste wegenbeheerder van Nederland niet kwijt.

‘Teleurstellend’

“Het is zeer teleurstellend en arbitrair hoe Rijkswaterstaat hiermee is omgaan”, blikt een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland terug.

TLN verwacht dat de schadeafwikkeling bij grote infrastructurele werken in de toekomst eerlijker zal verlopen. Met het bedrijfsleven maakte het kabinet namelijk een handleiding ‘nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen’. Deze maand is die gepubliceerd.

“Transportbedrijven hebben vaak zeer lage rendementen. Wij vinden al langer dat er bij schades moet worden gewerkt met staffels. Deze handleiding maakt dat mogelijk. Wij hopen dat iedereen hem gaat gebruiken en dat de Raad van State er bij geschillen om vraagt.”

Bruggen-probleem

Veel Nederlandse verouderde viaducten en bruggen zijn in de nabije toekomst aan vervanging toe of reparatie. Jules Verlaan van de TU Delft waarschuwt al langer voor een duizend-bruggen-probleem.

Rijkswaterstaat weet niet hoeveel schade het jaarlijks uitkeert aan gedupeerde bedrijven, maar ziet het aantal claims wel licht toenemen.


Lees morgen op de website van Cobouw een interview met één van de makers van de handleiding. 

 

 

 

Reageer op dit artikel