nieuws

Amsterdammers laten zich nog een keer roasten en stappen dan opgewekt de nieuwe metro in

infra Premium 1239

Amsterdammers laten zich nog een keer roasten en stappen dan opgewekt de nieuwe metro in

Met een bescheiden ceremonie met bouwers, bestuurders en omwonenden is zaterdag de Noord-Zujidlijn geopend. Vooraf werden nog een keer alle kostbare missers ingewreven tijdens een ‘roast’ door cabaretier Martijn de Koning.

Het kon niet uitblijven natuurlijk. De verzakkingen bij de Vijzelgracht, de kostbare hersteloperatie bij het  Rokin, de budgetoverschrijding met een slordige 1,5 miljard. Al die pijnlijke momenten kwamen zaterdagmorgen nog één keer langs voordat Amsterdam kon gaan genieten van haar nieuwe metroverbinding tussen Noord en Zuid.

Voor die roast had de gemeente  cabaretier Martijn de Koning uitgenodigd bij de openingsceremonie. “Ik heb de deadline voor het maken van mijn openingsspeech gehaald”, begon hij. “En ik ben ook binnen budget gebleven. Ik heb natuurlijk ook even de tijd gehad, want ze hadden me tien jaar terug al gevraagd. Ik ben  geen expert, maar ja dat waren die bouwers van de Noord-Zuidlijn ook niet.” Zo ging hij nog een tijdje door over het graven van bodemloze putten, het inhijsen van balken om geld over te smijten en het instellen van dure commissies die vaststelden dat de extra maatregelen wel heel veel geld kosten. “Maar ja, dan wist je in elk geval zeker dat het heeeel veeel geld was.”

Onderdoorgang Centraal Station was het grootste huzarenstukje

Daarna was er tijd voor trots. Met filmpjes en korte presentaties. Trots dat het boren door die slappe bodem zo soepel was gegaan, trots op die stations van wel 30 meter diepte en vooral op dat afzinken van een tunnel onder een bestaand gebouw. Want dat vind iedereen het grootste staaltje technisch vernuft dat werd verricht bij de bouw van de Noord-Zuidlijn. Het was bovendien het onderdeel waarbij de Nederlandse inbreng het grootst was. Strukton en Van Oord tekenden daarvoor, terwijl bij de andere huzarenstukjes, de diepe stations en het boren, een hoofdrol was weggelegd voor de Duitse aannemers Max Bögl en Züblin.

De onvermijdelijke vergelijking met de voltooiing van de Deltawerken en de Oosterscheldekering viel natuurlijk. De live uitzending van de NOS van de opening gaf de opening iets van die allure. Hoewel de koning en koningin de ceremonie niet bijwoonden. Sommige aanwezigen fluisterden dat die vergelijking misplaatst was. “Voor de bouw van de Oosterscheldekering werden compleet nieuwe technieken ontwikkeld. Bij de Noord-Zuidlijn zijn toch vooral bestaande technieken ingezet. Dat is toch een heel verschil.”

De 19e eeuwse aannemer Jan Galman had het nog niet zo slecht gezien

Kersvers burgemeester Femke Halsema verwees in één van haar eerste publieke optredens in haar nieuwe rol, naar de 19eeeuwse Amsterdamse aannemer Jan Galman. Die lanceerde ruim 50 jaar terug al spraakmakende plannen voor bruggen over het IJ, zodat de stad zich verder zou kunnen ontwikkelen. Spectaculaire bruggen waarbij de pijlers soms waren uitgevoerd als Amsterdamse pakhuizen. Als een soort kruising van de Londense Tower Bridge en de Ponte Vechio van Venetie. Galman had het volgens Halsema goed gezien. “Al hebben wij de IJ-sprong, vergeef me de woordkeus, niet gerealiseerd met een brug maar met een tunnel.”

Daarna stapte ze de metro in en reed, met nog een paar honderd genodigden in een paar minuten naar het nieuwe station Noord. Na wat officiële openingshandelingen aldaar stapte ze weer in en reed in 16 minuten naar station Amsterdam Zuid. Een absoluut snelheidsrecord in het altijd drukke verkeer van de hoofdstad. Vanaf zondag kan iedereen dat traject op die snelheid overbruggen. Dan gaat de officiële dienstregeling in.

Een van de ontwerpen voor een brug uit de 19e eeuw van Jan Galman

 

 


 Station Noord: een OV-knooppunt van het formaat van station Amersfoort

Met de start van de dienstregeling van de Noord-Zuidlijn zondag gaat het complete Het openbaar vervoersysteem van Amsterdam op de schop. Veel buslijnen uit het Noorden, die vroeger door de IJtunnel  reden naar hun eindhalte bij Amsterdam Centraal, stoppen nu bij station Amsterdam Noord,  dat bijna tegen de ringweg A10 ligt bij . Vanaf dat station zullen dagelijks zo’n 41.000 reizigers gebruik maken. Daarmee is station Noord in één klap een OV-knooppunt vergelijkbaar met station Amersfoort.

Reageer op dit artikel