nieuws

Amsterdam ziet lobby beloond: 350 miljoen voor extra sporen CS en Zuidasdok

infra Premium 850

Amsterdam ziet lobby beloond: 350 miljoen voor extra sporen CS en Zuidasdok

Het Rijk trekt 350 miljoen euro uit voor extra sporen op Amsterdam Centraal Station en station Amsterdam Zuid. Aan de vooravond van de behandeling van het MIRT in de Tweede Kamer ziet Amsterdam zijn oproep beloond om veel meer capaciteit.

Door de investeringen die voor 2030 plaatsvinden kunnen er bijna tweemaal zoveel treinen gaan rijden van en naar Amsterdam Centraal.

“Amsterdam wil de komende jaren 150.000 huizen bouwen, maar niet meer in de valkuil trappen dat mensen dan de eerste tien jaar met de bus moeten. Openbaar vervoer moet beschikbaar zijn op het moment dat de eerste woningen worden opgeleverd”, bepleitte inmiddels oud-wethouder Litjens dit najaar bij MIRT-onderhandelingen op het ministerie. Voor een snelle uitvoering hoopte Amsterdam mee te mogen liften bij het consortium Fluor, Heijmans en Hochtief dat al aan de slag is bij de Zuidasdok.

Elke 10 minuten een trein

Amsterdam ziet die oproep gehonoreerd met 350 miljoen euro voor de uitbreiding van sporen op de twee stations. Reizigers kunnen straks op de trajecten naar bijvoorbeeld Alkmaar, Utrecht, Arnhem en Nijmegen elke tien minuten de trein pakken. ProRail is al druk bezig met de voorbereidingen van de 100 spoorprojecten ronde de hoofdstad: ““Qua omvang wordt de operatie ingewikkelder dan Utrecht CS”, waarschuwde ProRail-directeur John Voppen al eerder in Cobouw.

Het Centraal Station krijgt met de uitbreiding negen doorgaande sporen en bredere perrons waardoor een groei mogelijk is van 34 treinen naar 57 treinen per uur. Het station aan de Zuidasdok krijgt een vijfde en zesde spoor. Zuid wordt vooral aankomststation voor internationaal spoorverkeer.

De behandeling van het de meerjarenbegroting MIRT staat woensdag 27 juni in de Tweede Kamer op de agenda.

Reageer op dit artikel