nieuws

A15 naar Duitsland loopt jaar vertraging op door stikstof

infra Premium 2223

A15 naar Duitsland loopt jaar vertraging op door stikstof

De bouw van de A15 richting de Duitse grens begint minimaal een jaar later door gedoe met het Stikstofprogramma PAS. 2019 wordt 2020. Door personeelstekorten bij Rijkswaterstaat schuift de aanpak van het knooppunt bij de A67 en A73 een jaar naar achteren.

Waar de verlengde A15 tussen Ressen en Oudbroeken komt te liggen is al zeker een jaar duidelijk. Maar, er zijn andere kinken in de kabel. Afgelopen jaar werden niet minder dan 120 bezwaren ingediend tegen het project van ruim 800 miljoen euro.

En weer is er een domper, blijkt uit een brief van minister Cora van Nieuwenhoven aan de Tweede Kamer. De Raad van State nam de bezwaren nog niet in behandeling. Reden. De hoogste bestuursrechter van Nederland heeft vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie over het Programma Aanpak Stikstof (PAS).

Het heeft directe gevolgen voor de planning. “De realisatie zal daarom van start gaan in 2020 in plaats van 2019 en de openstelling is nu voorzien in 2022-2024 (ook een jaar later, red).”

A67 en ambtenaren

Ook de realisatie van het project Knooppunt Zaarderheiken A67/A73 schuift een jaar naar achteren. “De reden is de beperkte capaciteit bij RWS en prioriteit voor andere projecten”, licht de minister toe.

Eerder maakt een regionale bestuurder flink ophef toen de N50 vertraging dreigde op te lopen door capaciteitsproblemen bij land’s grootste wegenbeheerder. Dat verhaal liep met een sisser af toen de regio de druk opvoerde in Den Haag.

Van Nieuwenhoven meldt verder dat het Tracébesluit voor de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht op twee onderdelen wordt aangepast.

“De wijzigingen betreffen een kleine versmalling van het Merwedekanaal ter hoogte van het A12-viaduct en het verwijderen en compenseren van bomen en struiken langs de snelwegen A27, A28 en A12 en in de knooppunten Rijnsweerd (A27/A28), Lunetten (A27/A12) en Oudenrijn (A12/A2).”

 

Reageer op dit artikel