nieuws

Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI pakken mega-contract omstreden landtunnel A16 Rotterdam

infra Premium 16968

Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI pakken mega-contract omstreden landtunnel A16 Rotterdam

Rijkswaterstaat kiest het consortium van Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI (elk 25 procent) voor de aanleg van de nieuwe snelweg en landtunnel A16/A13 bij Rotterdam. De afgevallen bouwcombinaties kunnen nog bezwaar maken tegen de voorlopige gunning. Het energieneutrale dbfm-project staat voor 984 miljoen euro op de begroting.

Het consortium, De Groene Boog genaamd, is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en voorfinanciering van het project, plus onderhoud over een periode van twintig jaar. De vier bouwers dragen elk voor 25 procent het risico en ook John Laing en Rebel participeren in het consortium.

De werkzaamheden aan de noordkant van de stad moeten begin 2019 beginnen en in 2024 worden afgerond. Het dbfm-contract wordt naar verwachting in mei getekend als de financiering rond is (financial close). De contractwaarde is nog niet bekend gemaakt, maar het project staat voor bijna 1 miljard euro op de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Omgeving niet blij

De 11 kilometer lange A16 Rotterdam zorgt ervoor dat het verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. Volgens Rijkswaterstaat draagt de nieuwe verbinding bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. De nieuwe snelweg is allerminst onomstreden. Onder meer de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, Stichting Natuurbescherming Vlinderstrik, Vereniging Natuurmonumenten en bewonersorganisaties probeerden via een gang naar de rechter de aanleg tegen te houden. Dat lukte niet.

Rijkswaterstaat probeert de weg zo optimaal mogelijk in te passen in het landschap. Om geluidoverlast door verkeer te voorkomen, wordt voor de A16 extra geluiddempend asfalt gebruikt (tweelaags zoab fijn). Ook komen er geluidschermen en grondwallen. Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, Vlinderstrik en Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden. Meer informatie is te vinden op de projectwebsite: www.a16rotterdam.nl.

Ondertussen stonden de bouwers in de rij voor de mega-opdracht met een lange energiezuinige landtunnel. Vanaf begin 2017 waren vijf geschikte bouwcombinaties in de race, de combinaties met Noord Plus en Ballast Nedam vielen tussentijds af. Opvallend was dat bij drie van de vijf combinaties buitenlandse spelers waren aangesloten en dat het Spaanse Sacyr zelfs alleen een gooi deed. De keus van Rijkswaterstaat is gevallen op het zeer brede consortium van de groene boog.

Vijf combinaties begonnen aan de race

  • De nieuwe zestien (BAM, Boskalis, VolkerWessel)
  • Connect Rotterdam (Sacyr)
  • Ballast Nedam, Macquarie, Strabag
  • De groene boog (Besix, Dura Vermeer, Van Oord, TBI, John Laing, Rebel)
  • Noord Plus (Heijmans, Fluor, Hochtief)

De A16-tunnel  staat overigens model voor het groeiboek van het Centrum Ondergronds Bouwen waarin 39 maatregelen zijn uitgewerkt om het energieverbruik terug te dringen. Met relatief simpele ingrepen als tegelen en lichtroosters is het energieverbruik te halveren.

Vergroening woog zwaar mee: exploitatie energieneutraal

Extra ‘groene’ maatregelen hebben voor 25 procent de hoogte van de emvi-score bepaald. Daarnaast wogen risicobeheersing en het beperken van bouwhinder zwaar mee bij de beoordeling van de beste prijs-kwaliteit. Om duurzaamheid goed te meten is de CO2-ladder ingezet, maar wordt energiereductie tijdens de uitvoering en later bij het gebruik ook gestimuleerd. Met een speciaal ontwikkeld rekenmodel is het rendement af te wegen tegen de investering. Gedurende de looptijd van het contract garanderen de bouwers een energieneutrale exploitatie. Een van de redenen waarom de Groene Boog Rijkswaterstaat wist te overtuigen en het contract voorlopig gegund krijgt. Dat betekent dat de verliezers die keus komende 20 dagen nog kunnen aanvechten bij de rechter.


Belangrijke onderdelen van de nieuwe A16:

• De nieuwe verbinding tussen de A13 en de A16, de A16 Rotterdam
• Een nieuw knooppunt Zestienhoven
• Een half verdiepte landtunnel van circa 2100 meter in het Lage Bergse Bos
• Aansluiten van de tunnel op de verkeerscentrale te Rhoon
• Drie spoorkruisingen t.p.v. de Hogesnelheidslijn Zuid (HSL-zuid), de Randstadrail en de spoorlijn Rotterdam-Utrecht
• Uitbreiding van knooppunt Terbregseplein
• Enkele kunstwerken voor kruisende infrastructuur


Energieverbruik in tunnels:

  1. Verlichting     50%
  2. Ventilatie        17%
  3. Gebouwen      11%
  4. Energiesysteem en noodstroom       22%

Lees meer over de A16 en andere grote projecten

Verplicht tegelen in nieuwe tunnel A16

Noord Plus en Ballast vissen achter net

Buitenlandse bouwer niet sneaky via achterdeur

Wie wil er nog een groot project?

 

Reageer op dit artikel