nieuws

Gemeenten en RET vullen tekort Hoekse Lijn aan

infra Premium 1000

Gemeenten en RET vullen tekort Hoekse Lijn aan

De gemeente Rotterdam, vervoersbedrijf RET en de gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag vullen het miljoenentekort aan dat is ontstaan bij de aanleg van de Hoekse Lijn. Deze metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland kost 90 miljoen euro meer dan de 373 miljoen die begroot was.

De uitbreiding van het Rotterdamse metronet zou al in september 2017 klaar zijn, maar dat wordt in het slechtste scenario eind 2018. De Metropoolregio betaalt ruim 27 miljoen mee aan de verbinding met als belangrijke voorwaarde dat de Hoekse Lijn definitief wordt doorgetrokken tot het strand van Hoek van Holland. De provincie Zuid-Holland legt hier aanvullend 20 miljoen voor op tafel.

Rotterdam legt 35 miljoen op tafel en de RET 27,5 miljoen. In ruil voor die bijdrage mag de RET vier jaar langer het railvervoer in de regio Rotterdam exploiteren. De railconcessie van de vervoerder wordt daarom verlengd tot 2030.

Een belangrijk deel van de overschrijding is ontstaan door de vertraging bij de aanleg. Elke maand dat de lijn niet rijdt, kost 3 miljoen extra omdat het vervangend busvervoer fors wordt gesubsidieerd. De Hoekse Lijn vervangt de spoorlijn die jaren door de NS werd geëxploiteerd. Hoofdaannemer van het project is de bouwcombinatie van Volker Rail en TBI-dochter Mobilis.

Uitloop ook door problemen de beveiliging

Problemen met de spoorbeveiliging zijn onder meer reden voor de uitloop. “Er ligt een aantal bruggen op het traject waarbij de beveiliging complex is” zegt wethouder Pex Langenberg (Mobiliteit) van Rotterdam.

Grote projecten als het Centraal Station en de RandstadRail werden wel binnen budget en planning opgeleverd.

Ombouw Hoekse Lijn ernstig onderschat

Uit een rapport, dat donderdag is vrijgegeven, blijkt dat Rotterdam de ombouw van de Hoekse Lijn van spoorlijn naar metroverbinding ernstig onderschat. Ook was de regie op en coördinatie van het project onvoldoende.

De onderzoekers hebben scherpe kritiek op verantwoordelijk D66-wethouder Pex Langenberg (Mobiliteit). Ondanks dat hij in februari 2017 signalen kreeg dat er problemen waren bij de aanleg van de lijn, greep hij toen onvoldoende in. Dat deed hij pas in juni. Ambtenaren hadden geen realistisch idee over de duur van de ombouw. “Er was sprake van wensdenken.”

Al in december 2016 verscheen er een kritische tussenrapportage over de Hoekse Lijn, maar er gingen geen alarmbellen af op het stadhuis. “De inhoud werd gebagatelliseerd.” Uit die audit bleek dat de bouw niet genoeg vorderde en er geen “adequate planning was”.

Op 24 oktober 2017 is de raad met een geheime brief geïnformeerd over financiële tegenvallers. Toen was al bekend dat oplevering in februari 2018 niet zou worden gehaald, toch werd dat niet “expliciet” met de raad gedeeld.

Lijn valt 90 miljoen duurder uit dat begroot

De ombouw van de spoorlijn naar een metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland zou eigenlijk september 2017 gereed zijn, maar de metro gaat nu in het uiterste geval pas december 2018 rijden. De lijn valt 90 miljoen duurder uit dan begroot.

Volgende week debatteert de raad over het rapport.

Reageer op dit artikel